2e Voortgangsrapportage 2019

Overzicht activiteiten collegeprogramma

Naam activiteit

Jaar

Status

realisatie

2018

2019

2019

1e VGR

2e VGR

0. Bestuur en ondersteuning

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

2020

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

2022

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

2022

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

2022

0.2.2 Datagedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

2020

0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen

2019

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

2022

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

2022

0.3.1 Uitvoeren Planning & Controlcyclus

2022

1. Veiligheid

1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen

2022

1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente

2021

2. Verkeer en vervoer

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

2019

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

2022

2.1.4 Investeren in veilige wegen

2019

2.1.5 Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting

2019

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

2019

3. Economie

3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied

2019

3.1.3 Opstellen economische visies Liemers en Zevenaar

2019

3.2.1 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2018

2018

3.2.2 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2019

2019

3.2.3 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Raadhuisplein

2020

3.2.4 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Markt en Muldershof

2022

3.2.5 Herstructureren bedrijventerreinen

2022

3.2.7 Ontwikkelen bedrijventerrein BusinessPark 7Poort

2021

3.2.8 Ontwikkelen van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) op BusinessPark 7Poort

2021

3.2.9 Ruimte geven aan agrarische sector

2019

3.3.1 Inkopen bij lokale Liemerse bedrijven

2019

3.3.2 Stimuleren start-ups

2022

3.3.3 Verminderen regeldruk voor midden- en kleinbedrijf (MKB)

2022

3.4.1 Opstellen en uitvoeren marketingplan stad Zevenaar

2022

3.4.2 Verbeteren toeristische informatievoorziening en promotie

2019

4. Onderwijs

4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs

2019

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

2022

4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen

2019

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

2022

4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu

2018

5. Sport, cultuur en recreatie

5.1.1 Harmoniseren subsidiebeleid

2019

5.1.2 Ondersteunen samengaan sportverenigingen

2022

5.2.2 Ondersteunen verenigingen

2018

5.2.3 Ondersteunen culturele activiteiten

2020

5.2.5 Ondersteunen organisatie Kunstwerk!

2019

5.2.6 Ontwikkelen Hal 12

2019

5.3.1 Zorgdragen voor historisch erfgoed

2022

5.4.1 Investeren in speelvoorzieningen

2019

5.4.2 Oppakken kansen recreatie en toerisme

2022

5.4.3 Verder ontwikkelen toeristische infrastructuur

2020

5.4.4 Vergroten verblijfsmogelijkheden in gemeente

2022

5.4.5 Goed en netjes onderhouden openbaar gebied

2018

6. Sociaal domein

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

2022

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

2022

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

2022

6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten

2022

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

2019

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

2022

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

2019

6.3.3 Inburgeringsbeleid

2022

7. Volksgezondheid en duurzaamheid

7.2.1 Invoeren van circulaire economie in Zevenaar

2023

7.2.2 Energie neutraal maken eigen organisatie

2025

7.2.3 Onderzoeken differentiatie bouwleges op basis van Energieprestatie coëfficiënt (EPC)

2019

7.2.4 Onderzoeken mogelijkheden deelname campagne fairtrade gemeente

2021

7.2.5 Op weg naar aardgasvrij Zevenaar

2040

7.2.6 Uitvoeren 'Gelders Energieakkoord in uitvoering’ (2018-2023)

2023

7.2.8 Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Routekaart energietransitie Regio Arnhem Nijmegen (2018-2023)

2023

8. Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

2021

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

2019

8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid

2019

Toelichting

Een aantal activiteiten verloopt nog niet volgens planning of binnen de vastgestelde kaders. Het gaat hierbij om:

0. Bestuur en ondersteuning
0.1 Goed bestuur

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

Jaar realisatie

2020

We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen.

Stand van zaken

Status

We streven naar een open communicatie, goede omgangsvormen en duidelijke bestuurlijke gewoonten. Daarvoor zijn meerdere partijen nodig. Het is een samenspel tussen raad, college, griffie en ambtelijke organisatie. Tijdens een bijeenkomst van de raad en het college in het voorjaar van 2019 is naar voren gekomen dat het versterken van duidelijkheid over de eigen rollen aandacht behoeft. De verdere uitwerking daarvan is nog onvoldoende tot zijn recht gekomen en zal voor de komende tijd een punt van aandacht blijven. We blijven hierover met u in gesprek. Vanuit de Zevenaar Academie zorgen we ervoor dat medewerkers trainingen krijgen aangeboden waardoor zij meer inzicht krijgen in het werken in een bestuurlijke omgeving. Hierbij geven de griffie en een raadslid een toelichting en gaan we in op de verschillende rollen. Tevens bezoeken we met de groep medewerkers een raadsvergadering.

2020

2. Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

Jaar realisatie

2019

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Het gewenste onderhoudsniveau op beeldkwaliteit van de openbare ruimte is vastgesteld. Het is noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en zijn schadeclaims te verwachten.  

Vervangen brug Eltenseweg

Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Deze tijdelijke maatregel kan tot claims lijden van diverse transportbedrijven, doordat ze ongeveer 10km moeten omrijden. Het overige vrachtverkeer hebben we moeten beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. We kunnen de brug nu met een noodmaatregel (een extra pijler aanbrengen) weer toegankelijk maken voor al het vrachtverkeer. De begrote kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000. Deze kosten willen wij dekken uit het krediet (€ 650.000) van de ‘vervanging brug Eltenseweg’ welke aangevraagd is in de Kadernota 2018-2022. Door deze tijdelijke maatregel kan het restant krediet (€ 600.000) doorschuiven van 2019 naar 2022. Dit uitstel geeft mogelijkheden om samen met Kreis Kleve (D) een integraal plan te maken om het gebied verder in te richten, waardoor er mogelijk kosten bespaard kunnen worden en een meer passende oplossing mogelijk wordt.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietsverbinding en vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder wordt er op de Halve Maan geparkeerd op de rijbaan. Na de herinrichting kan er alleen nog geparkeerd worden in de parkeervakken.

Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering). De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, het zet de Kop van Tolkamer op de kaart.

Stand van zaken

Status

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Op diverse wegen hebben wij slijtlagen aangebracht om de wegen weer veilig te maken. In 2019 hebben we alle asfalteringswerkzaamheden afgerond.

Vervangen brug Eltenseweg
Het onderzoek naar tijdelijke maatregelen om de brug Eltenseweg weer open te stellen voor vrachtverkeer hebben wij afgerond met een positieve conclusie. Dit houdt in dat wij inmiddels met behulp van tijdelijke maatregelen de brug voor minimaal 3 jaar weer toegankelijk hebben gemaakt voor al het verkeer inclusief het zware vrachtverkeer. De uiteindelijke vervanging voorzien wij nu in 2022. Er spelen diverse ontwikkelingen en plannen bij onze oosterburen Kreis Kleve. Voor dit gebied gaan wij dan ook samen met Kreis Kleve een integraal plan opstellen.

Reconstructie Halve maan Lobith
Het plan hebben wij voorbereid en verder hebben wij diverse voorbereidende onderzoeken uitgevoerd. Deze onderzoeken hebben o.a. betrekking op asfalt, de bodemgesteldheid, kabels en leidingen en verkeersstructuur. Begin 2019 hebben wij een informatieavond gehouden voor de aanwonenden. Tijdens deze bijeenkomst hebben wij het ontwerp toegelicht. De aanwezige bewoners waren uiterst positief. In het najaar 2019 starten wij met de uitvoering van de werkzaamheden.

Herinrichting Kop van Tolkamer
In november 2018 heeft u een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Daar hebben wij diverse onderzoeken voor uitgevoerd. Wij zijn nu bezig met het maken van het schetsontwerp.

Wegenlegger
Wij hebben in 2018 extern opdracht gegeven om de wegenlegger op te stellen. De afronding vindt plaats eind 2019. De voorbereiding loopt op schema.

2019

2.1.5 Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting

Jaar realisatie

2019

Onze gemeente kent nog een aanzienlijk aantal verouderde lichtmasten met energieverslindende armaturen. In de huidige beleidsplannen Openbare Verlichting zijn voor het hele grondgebied van onze gemeente budgetten beschikbaar voor vervanging naar duurzame armaturen en materialen. Om een impuls te geven aan de wens om de openbare verlichting verder te verduurzamen stellen wij voor de bestaande verouderde en energieverslindende lichtmasten versneld te vervangen. De masten zijn economisch, en grotendeels ook technisch, afgeschreven. Vervanging leidt op termijn tot besparingen in het energieverbruik.

Stand van zaken

Status

Wij hebben opdracht verleend voor levering van duurzame masten en armaturen. In 2018 zijn wij gestart met het vervangen van een deel van verouderde verlichting  in duurzamere verlichting. De vervangingen lopen niet geheel op schema. Voor de vervangingen zijn wij afhankelijk van de medewerking van de netbeheerder. Deze medewerking heeft betrekking op het verlenen van toestemming voor werkzaamheden aan het stroomnet en het vrij schakelen (spanning vrij maken) van netten om veilig te kunnen werken. Wij lopen vertraging op omdat de netbeheerder de noodzakelijke medewerking niet op tijd levert. Wij verwachten nu dat wij medio 2020 de betreffende voorzieningen volledig hebben vervangen.

2019

3. Economie

3.2 Ruimte bieden voor ondernemen

3.2.2 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2019

Jaar realisatie

2019

In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het centrum toekomstbestendig te maken. Hieraan wordt gefaseerd uitvoering gegeven. In 2019 richten we ons op het planten van beeldbepalende bomen bij de entrees van  het centrum, het  verder opwaarderen van de stegen en het structureren van het fietsparkeren.

Stand van zaken

Status

We maken de historische entrees zichtbaar met natuursteen in het wegdek. Fietsparkeren, groen en straatmeubilair zijn in een integraal ontwerp opgenomen. Dit bespreken we met ondernemers, bewoners en vastgoedeigenaren. Naar verwachting kan de uitvoering doorlopen naar 2020.

2019

4. Onderwijs

4.1 Onderwijs

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs.
Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

Status

De uitvoering van het programma voor 2019 is begonnen:
Deel I:
Het programma 2019 deel I hebben wij vastgesteld en zijn met de uitvoering begonnen.
De Bem, eerste inrichting OLP en meubilair,
Platanenlaan (Lindenhage/'t Kofschip) - herinrichting openbaar terrein en tijdelijke huisvesting/verhuiskosten voor Lindenhage / 't Kofschip
ds. Jonkersschool  

Op het overzicht 2019 is geplaatst: de Bem huisvesting 7 groepen
Het programma 2019 deel II moet nog worden vastgesteld.
Carrousel

In 2020 werken wij verder aan:
De Bem huisvesting 7 groepen
Locaties VO (Liemers College)
Locatieonderzoek Wissel/Tamboerijn: hiermee hebben wij een start gemaakt in 2019.
Nieuwbouw Wissel/Tamboerijn
Gymvervoer Lindenhage en 't Kofschip
Haalbaarheid van duurzaamheidsmaatregelen in combinatie met gemeentelijk vastgoed

2022

5. Sport, cultuur en recreatie

5.2 Kunst en cultuur

5.2.6 Ontwikkelen Hal 12

Jaar realisatie

2019

Hal 12 biedt straks naast de publieksbalies van onze gemeente en de Regionale Sociale Dienst, producten en diensten op het gebied van cultuur, cinema, media, educatie en erfgoed. Geconcentreerd onder één dak ontstaat een gevarieerd aanbod voor een breed publiek, waarbij ontmoeten, ervaren en beleven centraal staat. Hal 12 wordt daarmee een podium voor samenwerking en biedt een belangrijke impuls voor het centrum.
De bouw is in het derde kwartaal van 2018 gestart. De opening staat gepland in het tweede kwartaal 2019.

Stand van zaken

Status

Door u is in mei 2019 aanvullend budget toegekend. Hiermee wordt de verbouwing van Hal 12 op verantwoorde wijze afgerond, hetzij wat later dan eerder beoogd. De oplevering stond gepland voor het tweede kwartaal 2019. Dit zal oktober 2019 worden. Partners ondervinden hier geen hinder van.
Wel is dit mogelijk van invloed op de programmering. Een collectief programma gaat niet eerder dan januari 2020 starten. Vooruitlopend op de vorming van de beheerstichting houdt de gemeente langer de regie over de governance. In 2020 gaat het beheer over op een te vormen stichting. Het meerjarenperspectief van de exploitatie is sluitend. Eind 2019 wordt aan u een Algemeen belang besluit voorgelegd ter voorkoming van oneerlijke concurrentie tussen gemeente en ondernemingen in Zevenaar. In januari 2020 wordt de hal feestelijk geopend.

2019

6. Sociaal domein

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten

Jaar realisatie

2022

In de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning is veel aandacht voor preventieve activiteiten. Hiermee kunnen we inzet van duurdere zorg voorkomen en ook kostenbesparingen in maatwerkvoorzieningen realiseren.

De ontwikkelroutes gericht op preventie zijn:

  • Vergroten van opgroeikansen
  • Bevorderen gezonde leefstijl van inwoners
  • Bevorderen regie woonsituatie van kwetsbare inwoners (beschermd wonen)
  • Bevorderen zelfstandig wonen ouderen

Stand van zaken

Status

Vergroten opgroei kansen
We hebben aanvullend op het regionaal ingekochte jeugdhulp aanbod ondersteuning ingekocht voor kinderen en ouders in scheidingssituaties bij “Villa Pinedo”. Ook hebben we voor ouders met jonge kinderen (0-4 jaar) “Pink Cloud” ingekocht. Dit is een wetenschappelijk ontwikkeld, online programma met als doel de samenwerking van ouders in de opvoeding en verzorging te vergroten. We zijn in gesprek met Caleidoz over de ondersteuning van jongeren in (complexe) echtscheidingssituaties. De pilots POH-JGGZ en SOH JGGZ zitten in hun laatste pilot jaar en worden geëvalueerd. In alle tussentijdse evaluaties wordt deze inzet tot nu toe als positief en effectief ervaren. Zowel op versterking samenwerking en het drukkende effect op de instroom in de jeugdhulp. Door de deelnemers wordt gepleit voor een structurele inbedding bij huisartsen in de gemeente Zevenaar. In de uitvoering is nadrukkelijk aandacht voor de samenwerking tussen huisarts, POH-er/SOH-er, gebiedsteams, IB-ers op de scholen en jeugdartsen. De pilots zijn ook een belangrijke motor achter het versterken van de samenwerkingsrelatie met de huisartsen.

Binnen de Passend Onderwijs regio (Duiven, Westervoort, Montferland en Zevenaar) werken we samen met de scholen en het Samenwerkingsverband aan een vernieuwd visie- en uitvoeringsplan Aansluiting Onderwijs en Zorg. We gaan het onderwijs en de zorg samen verbinden op de volgende onderdelen: jeugd-ggz, schooluitval, jeugdgezondheidszorg en samen zorg organiseren.

Bevorderen gezonde leefstijl
Caleidoz heeft in opdracht van de gemeente een pilot project uitgevoerd, waar o.a. gewerkt is aan het toeleiden van jongeren naar reeds bestaande (en meer sportieve) activiteiten. Deze werkwijze is gebaseerd op een effectief bewezen methode uit IJsland. Het project is in samenwerking met jongeren uitgevoerd. Voor het project is het complete aanbod van vrijetijdsbestedingen op ’t Gelders Eiland in kaart gebracht. Dit aanbod wordt vervolgens onder de aandacht gebracht bij de jongeren via een Instagram account.

Naast het pilotproject dat door Caleidoz is uitgevoerd wordt ook vanuit het nieuwe handhavingsplan alcohol en drugspreventie geïnvesteerd in bewustmaking van de rol die sportclubs hebben in preventie van alcohol en drugsgebruik onder jongeren (en hun ouders). Bijvoorbeeld door inzet van handhaving tijdens de 3de helft. Dit handhavingsplan Alcohol- en drugspreventie wordt na goedkeuring vanaf september 2019 ingevoerd. Uitgangspunten bij het opstellen van het handhavingsplan zijn het aansluiten bij en gebruik maken van bestaande netwerken. ‘Best practices’ in de aanpak van alcohol en drugspreventie en feiten en cijfers van Zevenaar zijn geanalyseerd. Deze analyse heeft geresulteerd in een aanpak die flexibel inzetbaar is en waarbij de professionals die dichtbij de jongeren staan ingezet kunnen worden wanneer nodig. De mix van situationeel handhaven inzetten van acties en op locatie handhaven lijken de beste aanpak voor het tegengaan van alcohol en drugsgebruik onder jongeren (en hun ouders).

Meer verantwoording op dit onderdeel, vanuit perspectief Jeugd gezondheid,  onder het kopje 7.1.2.

Beschermd thuis
De decentralisatie van beschermd wonen vindt naar alle waarschijnlijkheid in 2021 plaats. Op dit moment wordt er wel al ingezet op ambulantisering van de GGZ (meer mensen met psychische kwetsbaarheid in de wijk). In het kader daarvan is in het tweede kwartaal van 2019 het regioplan Beschermd Thuis vastgesteld. Dit plan heeft u in het tweede kwartaal van 2019 middels een raadsinformatiebrief ontvangen. Naar aanleiding van deze grote ontwikkelingen willen wij inzetten op preventie, een zachte landing en draagvlak. Dit jaar wordt subsidie voor Mental Health First Aid cursussen (cursus voor eerste hulp bij psychische problemen) aangevraagd bij ZonMw.

Zelfstandig wonen
In verband met prioritering van activiteiten is dit onderwerp verplaatst naar de tweede helft van 2019.

Samenvattend
Slechts een deel van de opgenomen activiteiten op bovengenoemde ontwikkellijnen is uitgevoerd. De uitkomsten van het BDO onderzoek en de bezuinigingen bepalen in grote mate onze agenda in 2019. Daarna is de grootste prioriteit inzetten op de verdere ontwikkeling van de 5 V’s en op de ontwikkellijnen uit de uitvoeringsagenda. Met name vanuit de gedachtegang dat inzetten op preventie zorgt voor vroegtijdige signalering en hulp zodat inzet van zwaardere zorg op een later moment niet nodig is. Het is nu nog niet duidelijk of wij wel uitvoering kunnen geven aan de activiteiten op de ontwikkellijnen.

2022

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2019

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.
We starten een pilot met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) om te voorkomen dat mensen vanuit de Werkloosheidswet (WW) doorstromen naar de bijstand.

Stand van zaken

Status

De resultaten zoals opgenomen in de Businesscase van de RSD (raadsbesluit 5 juni 2018: Nieuwe opdracht RSD 2018) worden op dit moment (nog) niet gerealiseerd. We constateren verder dat er actuele beleidsontwikkelingen zijn vanuit het Rijk, die van invloed zijn op de bedrijfsvoering van de RSD, zoals de invoering van de nieuwe Wet inburgering per 1 januari 2021. Dit was voor ons aanleiding tot het uitvoeren van een nadere analyse van de businesscase om te bepalen of we op de juiste koers zitten. Wij gaan u via een raadsinformatiebrief nader informeren over de vervolgstappen binnen dit proces. Voor de raadsvergadering van december 2019 doen wij u een voorstel tot aanvraag van een vangnetuitkering over 2019. Tevens vindt de evalusatie over de Nieuwe opdracht RSD (Businesscase RSD) plaats.

2019

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met alle inwoners van onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

Stand van zaken

Status

Begin 2019 zagen wij een beperkte doorstroom van statushouders voor huisvesting in onze gemeente. Inmiddels zijn er meerdere statushouders gekoppeld waarvoor de woningcorporaties passende huisvesting hebben gevonden of aan het zoeken zijn. Ondanks deze positieve ontwikkelingen en ondanks dat het Rijk de taakstelling voor de huisvesting van statushouders voor alle gemeenten in 2019 naar beneden heeft bijgesteld, is het onzeker of wij de taakstelling in 2019 halen. Dit heeft te maken met de opgelopen achterstand van 2018 die in 2019 moet worden ingehaald. In totaal moeten wij in 2019 41 statushouders vestigen. Met de woningcorporaties en Vluchtelingenwerk zijn wij in gesprek om deze achterstand in te halen.

2022

7. Volksgezondheid en duurzaamheid

7.2 Duurzaamheid (energietransitie en CO2 reductie)

7.2.5 Op weg naar aardgasvrij Zevenaar

Jaar realisatie

2040

In 2020 is duidelijk hoe we onze gemeente aardgas loos gaan maken (warmtevisie en uitvoeringsprogramma). In twee wijken gaan we als ‘proeftuin’ aan de slag. Deze ervaringen en de regionale ontwikkelingen zoals de 'Wijk van de Toekomst' (Gelders Energieakkoord) gebruiken en volgen we. Bijvoorbeeld voor het opstellen van de warmtevisie en het uitvoeringsplan. In 2040 is Zevenaar van het aardgas af.
Het uitfaseren van aardgas is naast een technisch vraagstuk ook een sociaal en financieel vraagstuk dat de nodige inzet vergt.

Stand van zaken

Status

De oorspronkelijke planning om het proces in de wijken en dorpen van Zevenaar te starten om aardgas vrij te worden is bij de afwegingen omtrent de Kadernota gewijzigd. Het jaar van realisatie blijft 2040 alleen de snelheid van uitvoering is aangepast. Angerlo als Wijk van de Toekomst wordt afgerond. En voor de periode 2019-2020 zijn middelen gereserveerd voor een wijk/dorp die het graag zelf wil organiseren.     

In 2018-2019 is de economische haalbaarheid van het doortrekken van het warmtenet vanuit Duiven naar Zevenaar aangetoond. In 2019 wordt het vervolgonderzoek uitgevoerd, een verdiepende verkenning uitgevoerd waarbij de aspecten beschikbare warmte, behoefte onderzoek (vraagkant) en marktverkenning exploitantentraject aan de orde zijn.
Als de uitkomst van dit onderzoek positief is komt er een vervolg, waarin we de fase van voorbereiding warmtenet en de fase van realisatie warmtenet opstarten. Hierover informeren wij u separaat.

2040

ga terug