Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0. Bestuur en ondersteuning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 2.019 | 740 | 335 | -799 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 254 | 610 | 610 | 610 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Administratieve wijzigingen | -240 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 0. Bestuur en ondersteuning | 2.034 | 1.350 | 945 | -189 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Economie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 24.171 | 24.171 | 24.171 | 24.171 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 3. Economie | 24.171 | 24.171 | 24.171 | 24.171 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Onderwijs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -41 | -41 | -41 | -41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 4. Onderwijs | -41 | -41 | -41 | -41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Sport, cultuur en recreatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 5. Sport, cultuur en recreatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Sociaal domein | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -276 | -120 | -120 | -120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 6. Sociaal domein | -276 | -120 | -120 | -120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Volksgezondheid en milieu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 91 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 7. Volksgezondheid en milieu | 88 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.197 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 790 | 716 | 716 | 716 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 1.987 | 716 | 716 | 716 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal mutaties 2e Voortgangsrapportage - Baten | 27.963 | 26.077 | 25.672 | 24.538 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0. Bestuur en ondersteuning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 792 | -116 | -116 | -116 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 252 | 641 | 641 | 641 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Administratieve wijzigingen | 724 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 0. Bestuur en ondersteuning | 1.768 | 524 | 524 | 524 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Veiligheid | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -56 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 1. Veiligheid | -56 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 198 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 2. Verkeer, vervoer en waterstaat | 198 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Economie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -54 | -54 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 24.171 | 24.171 | 24.171 | 24.171 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 3. Economie | 24.117 | 24.117 | 24.171 | 24.171 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Onderwijs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -99 | -41 | -41 | -41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 4. Onderwijs | -99 | -41 | -41 | -41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Sport, cultuur en recreatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 99 | 73 | 73 | 73 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 5. Sport, cultuur en recreatie | 84 | 73 | 73 | 73 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Sociaal domein | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 8.020 | 880 | 880 | 880 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 171 | 107 | 57 | 102 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Administratieve wijzigingen | -964 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 6. Sociaal domein | 7.227 | 987 | 937 | 982 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Volksgezondheid en milieu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -44 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 126 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 7. Volksgezondheid en milieu | 82 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | -11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 790 | 716 | 716 | 716 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 780 | 716 | 716 | 716 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 2e Voortgangsrapportage - Lasten | 34.101 | 26.376 | 26.381 | 26.426 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal mutaties 2e Voortgangsrapportage - Saldo | -6.137 | -299 | -709 | -1.887 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
None | None | None | None | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties reserves | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 205 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal mutaties reserves | 205 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal mutaties 2e Voortgangsrapportage - Saldo | -5.932 | -299 | -708 | -1.887 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
Baten
0. Bestuur en ondersteuning
1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassing Algemene uitkering aan mei-circulaire 2019
Voor het huidige jaar 2019 bedraagt de Algemene uitkering uit het gemeentefonds aan onze gemeente op basis van de gegevens uit de meicirculaire € 66.472.000. Dat is ruim € 1,6 miljoen meer dan in de 1e Voortgangsrapportage 2019, op basis van de decembercirculaire 2018, was vermeld. Deze toename wordt voor een bedrag van € 1 miljoen veroorzaakt door de extra middelen die het kabinet toevoegt aan het jeugdhulpbudget. Hierbij gaat het om een landelijk bedrag van € 420 miljoen. Het resterende deel van de toename van de uitkering aan onze gemeente wordt voor het grootste deel veroorzaakt door loon- en prijsbijstellingen. Voor de onderdelen Jeugdzorg en Wmo wordt hierbij gerekend met een indexatie van 3,5 %.In 2020 worden de extra middelen van het Rijk ten behoeve van het jeugdhulpbudget verlaagd naar een landelijk bedrag van € 300 miljoen. Voor het jaar 2020 doet zich als gevolg van de meicirculaire voor onze gemeente nog een voordelig effect voor van in totaal € 650.000 ten opzichte van de cijfers van de Kadernota 2020 – 2023. Deze toename wordt enerzijds veroorzaakt door € 750.000 wegens de eerder genoemde extra middelen voor de jeugdhulp. Anderzijds treedt een daling van € 100.000 op als gevolg van een groot aantal aanpassingen binnen het gemeentefonds. De belangrijkste hiervan is opnieuw een aanpassing van het loon- en prijsniveau waarmee binnen het gemeentefonds gerekend wordt. Anders dan in 2019 heeft dit hier een negatief effect. In het afgelopen jaar werd de Algemene uitkering naar boven bijgesteld omdat door het Rijk gerekend werd met een forse inflatieontwikkeling. In de huidige circulaire is deze ontwikkeling afgeraamd van gemiddeld 2,75% naar 1,75% per jaar. In de jaren vanaf 2021 speelt de hiervoor genoemde jaarlijkse verlaging van de inflatieverwachting een steeds grotere rol. Daarnaast vervallen na 2021 de extra middelen voor de jeugdhulp. Dit leidt ertoe dat de berekening van de Algemene uitkering voor de laatste jaarschijf van de Kadernota 2020 – 2023, dus het jaar 2023, € 650.000 lager uitkomt dan in de Kadernota 2020 – 2023 nog is opgenomen. Dit bedrag wordt vrijwel geheel veroorzaakt door de aanpassing van het gemeentefonds aan een gewijzigde verwachting van de rijksuitgaven als gevolg van de lagere raming van de inflatie. Sinds het verschijnen van de meicirculaire heeft het ministerie op een drietal punten correcties aangebracht Al deze correcties hebben invloed op de uitkering aan onze gemeente. Derhalve wijken de bedragen in de Voortgangsrapportage af van de raadsinformatiebrief 2019-068 van 11 juni 2019.
Dividend Alliander
Het dividend van netbeheerder Alliander is over 2018 meer dan begroot. Dit levert een voordeel op van € 295.000. De hogere winst wordt verklaard door een stijgende omzet en de verkoop van dochteronderneming Allego. In 2020 en verder is de raming aangepast aan de reële verwachting.
Dividend Vitens
Het werkelijk uitgekeerde dividend door waterbedrijf Vitens is lager dan begroot. De uitkering van het dividend is beperkt vanwege de verplichting van de ACM (Autoriteit Consument en Markt) om tot tariefsverlaging bij Vitens over te gaan. Dit leidt tot lagere winst en een lagere dividenduitkering. In de kadernota hebben wij deze ontwikkeling reeds structureel verwerkt.
Suppletie 2017 BTW en BTW compensatiefonds
Dit betreft de afrekening met de belastingdienst over het jaar 2017 (suppletie BTW en BTW compensatiefonds) van de beide voormalige gemeenten.
2. Actualisatie bestaand beleid
Herziening GREX na actualisatie (o.a. erfpacht)
Op basis van de vastgestelde herziening Grondexploitatie per 1-1-2019 zijn de begrote ramingen aangepast. Ook zijn de verwachte mutaties in 2019 verwerkt zoals de uitgifte van de gronden op 7Poort in erfpacht.
4. Administratieve wijzigingen
Salarissen en inhuur derden
Per afdeling wordt de vacature-ruimte omgezet naar budget voor de noodzakelijke inhuur van derden. Is budgettair neutraal.
3. Economie
2. Actualisatie bestaand beleid
Herziening GREX na actualisatie (o.a. erfpacht)
Op basis van de vastgestelde herziening Grondexploitatie per 1-1-2019 zijn de begrote ramingen aangepast. Ook zijn de verwachte mutaties in 2019 verwerkt zoals de uitgifte van de gronden op 7Poort in erfpacht.
4. Onderwijs
1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassing budgetten onderwijsachterstandsbeleid
De verwachte definitieve bijdrage van het rijk valt lager uit dan de raming op basis van de voorlopige beschikking 2019. Dit heeft te maken met enkele technische aanpassingen die het CBS heeft uitgevoerd in de indicator (verbeterde schatting als weinig bekend is over leerlingen en/of hun ouders en technische wijziging van de verblijfsduur). Door deze aanpassingen ontvangen gemeenten in 2019 uiteindelijk het juiste bedrag voor de bestrijding van onderwijsachterstanden.
6. Sociaal domein
1. Autonome ontwikkelingen
Inkomensvoorzieningen
Er is een tekort van € 1.310.000 op de BUIG-uitgaven (uitkeringslasten) en inkomsten (specifieke uitkering van het rijk).De redenen hiervan zijn: De 'Managementrapportage' (MARAP-cijfers) over april 2019 van de RSD geven hiertoe aanleiding. De uitgaven 2019 voor Zevenaar zijn geprognosticeerd op een bedrag van € 12.023.000. De stijging wordt veroorzaakt door: een lichte toename van het aantal mensen met een bijstandsuitkering over de maanden januari t/m april 2019 en het deels niet realiseren van de verwachte schadelastbeperking zoals opgenomen in de Businesscase van de RSD behorend bij de 'Nieuwe opdracht van de RSD'. De specifieke uitkering (BUIG-budget) 2019 voor de gemeente Zevenaar is, t.o.v. het definitieve budget 2018, voor een bedrag van € 1.136.000 naar beneden bijgesteld. Dit is het gevolg van het nieuwe verdeelmodel. Bij de 1e voorgangsrapportage is reeds melding gemaakt van een tekort van € 1.133.000. Voor de 2e voortgangsrapportage betekent dit een extra tekort van € 177.000.
7. Volksgezondheid en milieu
2. Actualisatie bestaand beleid
Kwijtschelding afvalstoffenheffing
In 2019 is de afvalstoffenheffing geharmoniseerd. Hierdoor is in 2019 voor de voormalige gemeente Rijnwaarden het vastrecht over 2 jaren (2018 en 2019) opgelegd en heeft daardoor ook twee keer kwijtschelding plaatsgevonden. Daarnaast is in 2019 voor het laatst kwijtschelding verleend over de ledigingen in Rijnwaarden (van 2018). In de nieuwe gemeente wordt geen kwijtschelding meer verleend op de ledigingen. Hierdoor is in 2019 eenmalig voor een bedrag van € 30.000 extra kwijtschelding verleend. Deze extra kwijtscheldingskosten worden doorberekend aan de afvalstoffenheffing en hebben dus geen gevolgen voor het resultaat van de gemeente.
Mutaties afval
2019 is het eerste jaar na invoering van het nieuwe afvalsysteem in de Gemeente Zevenaar. Per saldo verwachten wij nu een nadeel van € 47.000 op de baten afvalstoffenheffing. De verwerkingskosten van de GFT en PMD is meer gegroeid dan verwacht vanwege een betere afvalscheiding. Tegenover de gestegen verwerkingskosten staan voordelen op de inzamelvergoeding van PMD en een voordeel op de inzamelkosten papier, welke vanaf 2019 door de RDL wordt uitgevoerd en daar begroot is. Het resultaat van € 65.134 van deze mutaties dekken we uit de reserve afval.
Subsidie Wijk van de Toekomst
De provincie heeft een subsidie toegekend van € 49.720 voor het project 'Wijk van de Toekomst Angerlo'. De middelen worden gebruikt voor begeleiding (procesregisseur) en themabijeenkomsten.
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
1. Autonome ontwikkelingen
Extra legesinkomsten bouwaanvragen en aanvraag extra capaciteit.
Wij verwachten voor 2019 een forse stijging van de legesinkomsten. Met name door enkele grote projecten (onder andere woningbouw Groot Holthuizen, Outlet, Bedrijfspand 7 poort) kunnen de opbrengsten bijgeraamd worden met € 1.200.000.Voor de afhandeling hiervan hebben we tijdelijk externe ondersteuning nodig. De kosten hiervan ramen wij op € 235.000. Deze kosten worden ruimschoots gedekt door de extra inkomsten.
2. Actualisatie bestaand beleid
Herziening GREX na actualisatie (o.a. erfpacht)
Op basis van de vastgestelde herziening Grondexploitatie per 1-1-2019 zijn de begrote ramingen aangepast. Ook zijn de verwachte mutaties in 2019 verwerkt zoals de uitgifte van de gronden op 7Poort in erfpacht.
Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith
Voor het verbeteren van het Dorpsplein Lobith is een subsidie toegekend vanuit Sterk Bestuur. Aanvullend is nu ook een subsidie ontvangen vanuit 'Steengoed benutten'. Deze aanvullende subsidie wordt nu geraamd, inclusief de resterende subsidie vanuit 2018.
Lasten
0. Bestuur en ondersteuning
1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassing Algemene uitkering aan mei-circulaire 2019
Voor het huidige jaar 2019 bedraagt de Algemene uitkering uit het gemeentefonds aan onze gemeente op basis van de gegevens uit de meicirculaire € 66.472.000. Dat is ruim € 1,6 miljoen meer dan in de 1e Voortgangsrapportage 2019, op basis van de decembercirculaire 2018, was vermeld. Deze toename wordt voor een bedrag van € 1 miljoen veroorzaakt door de extra middelen die het kabinet toevoegt aan het jeugdhulpbudget. Hierbij gaat het om een landelijk bedrag van € 420 miljoen. Het resterende deel van de toename van de uitkering aan onze gemeente wordt voor het grootste deel veroorzaakt door loon- en prijsbijstellingen. Voor de onderdelen Jeugdzorg en Wmo wordt hierbij gerekend met een indexatie van 3,5 %.In 2020 worden de extra middelen van het Rijk ten behoeve van het jeugdhulpbudget verlaagd naar een landelijk bedrag van € 300 miljoen. Voor het jaar 2020 doet zich als gevolg van de meicirculaire voor onze gemeente nog een voordelig effect voor van in totaal € 650.000 ten opzichte van de cijfers van de Kadernota 2020 – 2023. Deze toename wordt enerzijds veroorzaakt door € 750.000 wegens de eerder genoemde extra middelen voor de jeugdhulp. Anderzijds treedt een daling van € 100.000 op als gevolg van een groot aantal aanpassingen binnen het gemeentefonds. De belangrijkste hiervan is opnieuw een aanpassing van het loon- en prijsniveau waarmee binnen het gemeentefonds gerekend wordt. Anders dan in 2019 heeft dit hier een negatief effect. In het afgelopen jaar werd de Algemene uitkering naar boven bijgesteld omdat door het Rijk gerekend werd met een forse inflatieontwikkeling. In de huidige circulaire is deze ontwikkeling afgeraamd van gemiddeld 2,75% naar 1,75% per jaar. In de jaren vanaf 2021 speelt de hiervoor genoemde jaarlijkse verlaging van de inflatieverwachting een steeds grotere rol. Daarnaast vervallen na 2021 de extra middelen voor de jeugdhulp. Dit leidt ertoe dat de berekening van de Algemene uitkering voor de laatste jaarschijf van de Kadernota 2020 – 2023, dus het jaar 2023, € 650.000 lager uitkomt dan in de Kadernota 2020 – 2023 nog is opgenomen. Dit bedrag wordt vrijwel geheel veroorzaakt door de aanpassing van het gemeentefonds aan een gewijzigde verwachting van de rijksuitgaven als gevolg van de lagere raming van de inflatie. Sinds het verschijnen van de meicirculaire heeft het ministerie op een drietal punten correcties aangebracht Al deze correcties hebben invloed op de uitkering aan onze gemeente. Derhalve wijken de bedragen in de Voortgangsrapportage af van de raadsinformatiebrief 2019-068 van 11 juni 2019.
Bijdrage Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen
De regionale samenwerking tussen 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen is geborgd in het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen. De begroting is vastgesteld op € 1,88 per inwoner. Nadelig effect in onze begroting komt uit op € 15.000.
Budget herindeling / ARHI-gelden
Het budget dat eind 2018 resteerde voor afrondende werkzaamheden Herindeling in 2019 was eerder becijferd op € 550.000. We melden nu een voordeel van € 200.000. Verplichtingen waar we eerder rekening mee hebben gehouden, met name inzet van personeel en kosten van boventallige medewerkers zijn lager dan begroot. Het bedrag van € 200.000 is een incidenteel voordeel in 2019.
Effecten loonontwikkeling 2019
De VNG en de vakbonden hebben een principeakkoord bereikt over de nieuwe cao voor gemeentepersoneel. Het akkoord bevat afspraken over onder meer de salarisontwikkeling, werkgeversbijdrage, verlof en vitaliteit. De cao loopt van 1 januari 2019 tot 1 januari 2021. In de kadernota en begroting 2019 is gerekend met 2,5% loonontwikkeling. De verwachte effecten voor 2019 van de nieuwe CAO komen hoger uit; we ramen nu € 100.000 bij.
Extra legesinkomsten bouwaanvragen en aanvraag extra capaciteit.
Wij verwachten voor 2019 een forse stijging van de legesinkomsten. Met name door enkele grote projecten (onder andere woningbouw Groot Holthuizen, Outlet, Bedrijfspand 7 poort) kunnen de opbrengsten bijgeraamd worden met € 1.200.000.Voor de afhandeling hiervan hebben we tijdelijk externe ondersteuning nodig. De kosten hiervan ramen wij op € 235.000. Deze kosten worden ruimschoots gedekt door de extra inkomsten.
Inhuur derden wegens ziekte
De prognose van de ontwikkeling van het budget ziektevervanging ziet er niet gunstig uit. Met name de vervanging van een aantal langdurig zieke medewerkers vraagt veel van het budget. We ramen in 2019 incidenteel € 190.000 bij. Hiermee komt het bijgestelde budget 2019 uit op € 480.000. Voor een deel betreft het werkzaamheden van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Hier tegen over staan hogere inkomsten van bouwleges, welke een voordeel zijn op programma 8.
Personeel bovenformatief
De lasten van bovenformatief personeel worden volgens bestendige gedragslijn jaarlijks in de voortgangsrapportage voor het huidige jaar incidenteel bijgeraamd.
Print- en kopieerkosten
De print- en kopieerkosten vallen in 2019 incidenteel lager uit. We betalen tot aan de ingangsdatum van het nieuwe contract in 2020 geen huurkosten, alleen voor de kosten voor de afdrukken.
Software en licenties
De kosten voor I&A laten in 2019 een nadeel zien van € 345.000. In de informatiesamenleving is ook de gemeente in toenemende mate aan het digitaliseren. De kosten in eigen huis van software, onderhoud applicaties, updates en consultancy zijn de afgelopen jaren toegenomen. Dit geldt ook voor de licenties van MS Office welke het plaats- en tijdsonafhankelijk werken voor alle medewerkers mogelijk maken. Het nadelige structurele effect is reeds verwerkt in de Kadernota 2020-2023.
Suppletie 2017 BTW en BTW compensatiefonds
Dit betreft de afrekening met de belastingdienst over het jaar 2017 (suppletie BTW en BTW compensatiefonds) van de beide voormalige gemeenten.
Wachtgeld voormalig wethouders
Jaarlijks berekenen wij bij de 2e Voortgangsrapportage de hoogte van de voorziening om aan de verplichtingen van het volgende boekjaar te kunnen voldoen. Dit resulteert in een toevoeging van € 141.000. Gedurende het jaar kunnen wijzigingen optreden omdat voormalig wethouders eigen inkomsten gaan verdienen dan wel inkomsten verliezen.
2. Actualisatie bestaand beleid
Herziening GREX na actualisatie (o.a. erfpacht)
Op basis van de vastgestelde herziening Grondexploitatie per 1-1-2019 zijn de begrote ramingen aangepast. Ook zijn de verwachte mutaties in 2019 verwerkt zoals de uitgifte van de gronden op 7Poort in erfpacht.
Vergoeding dubbele huur fysiotherapie gezondheidscentrum Lobith
Conform afspraken vergoeden wij in 2019 de dubbele lasten van de fysiotherapie in verband met de verkoop van het oude gemeentehuis in Lobith waarin deze gevestigd is. De lasten hiervan vallen lager uit dan aanvankelijk begroot is. Dit levert een voordeel op van € 32.500,- in 2019.
Vergoedingen voor raads- en commissieleden
De financiële gevolgen van de vergoedingen voor raads- en commissieleden zijn hoger dan de oorspronkelijke begroting. Dit heeft ook verband met het integrale rechtspositiebesluit voor alle decentrale politieke ambtsdragers dat per 1 januari 2019 in werking is getreden.
4. Administratieve wijzigingen
Salarissen en inhuur derden
Per afdeling wordt de vacature-ruimte omgezet naar budget voor de noodzakelijke inhuur van derden. Is budgettair neutraal.
3. Economie
1. Autonome ontwikkelingen
Huurkosten Raadhuisplein 1
Er zijn huurkosten geraamd vanaf 2019 voor Raadhuisplein 1. De opgenomen huurkosten voor 2019 en 2020 kunnen door vertraging in het project worden afgeraamd.
2. Actualisatie bestaand beleid
Herziening GREX na actualisatie (o.a. erfpacht)
Op basis van de vastgestelde herziening Grondexploitatie per 1-1-2019 zijn de begrote ramingen aangepast. Ook zijn de verwachte mutaties in 2019 verwerkt zoals de uitgifte van de gronden op 7Poort in erfpacht.
4. Onderwijs
1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassing budgetten onderwijsachterstandsbeleid
De verwachte definitieve bijdrage van het rijk valt lager uit dan de raming op basis van de voorlopige beschikking 2019. Dit heeft te maken met enkele technische aanpassingen die het CBS heeft uitgevoerd in de indicator (verbeterde schatting als weinig bekend is over leerlingen en/of hun ouders en technische wijziging van de verblijfsduur). Door deze aanpassingen ontvangen gemeenten in 2019 uiteindelijk het juiste bedrag voor de bestrijding van onderwijsachterstanden.
6. Sociaal domein
1. Autonome ontwikkelingen
Inkomensvoorzieningen
Er is een tekort van € 1.310.000 op de BUIG-uitgaven (uitkeringslasten) en inkomsten (specifieke uitkering van het rijk).De redenen hiervan zijn: De 'Managementrapportage' (MARAP-cijfers) over april 2019 van de RSD geven hiertoe aanleiding. De uitgaven 2019 voor Zevenaar zijn geprognosticeerd op een bedrag van € 12.023.000. De stijging wordt veroorzaakt door: een lichte toename van het aantal mensen met een bijstandsuitkering over de maanden januari t/m april 2019 en het deels niet realiseren van de verwachte schadelastbeperking zoals opgenomen in de Businesscase van de RSD behorend bij de 'Nieuwe opdracht van de RSD'. De specifieke uitkering (BUIG-budget) 2019 voor de gemeente Zevenaar is, t.o.v. het definitieve budget 2018, voor een bedrag van € 1.136.000 naar beneden bijgesteld. Dit is het gevolg van het nieuwe verdeelmodel. Bij de 1e voorgangsrapportage is reeds melding gemaakt van een tekort van € 1.133.000. Voor de 2e voortgangsrapportage betekent dit een extra tekort van € 177.000.
Mutaties 1e Voortgangsrapportage 2019 Sociaal Domein
Op 5 juni 2019 heeft uw raad besloten om de jaarschijf van de 1e voortgangsrapportage met betrekking tot programma 6 (sociaal domein) niet goed te keuren. Deze mutaties worden nu opnieuw aan u voorgelegd met het verzoek deze te honoreren.
WMO-voorzieningen : aanzuigende werking als gevolg van de invoering van het abonnementstarief
Wij verwachten dat door de invoering van het abonnementstarief meer mensen een beroep doen op de gemeentelijke Wmo-voorzieningen.In het 1e halfjaar van 2019 is dit gemonitoord. Op basis van deze monitoring zien wij een extra stijging van de uitgaven van € 1.000.000.
2. Actualisatie bestaand beleid
Kwijtschelding afvalstoffenheffing
In 2019 is de afvalstoffenheffing geharmoniseerd. Hierdoor is in 2019 voor de voormalige gemeente Rijnwaarden het vastrecht over 2 jaren (2018 en 2019) opgelegd en heeft daardoor ook twee keer kwijtschelding plaatsgevonden. Daarnaast is in 2019 voor het laatst kwijtschelding verleend over de ledigingen in Rijnwaarden (van 2018). In de nieuwe gemeente wordt geen kwijtschelding meer verleend op de ledigingen. Hierdoor is in 2019 eenmalig voor een bedrag van € 30.000 extra kwijtschelding verleend. Deze extra kwijtscheldingskosten worden doorberekend aan de afvalstoffenheffing en hebben dus geen gevolgen voor het resultaat van de gemeente.
Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtigen
In de meicirculaire 2019 zijn de middelen opgenomen voor maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden. Deze middelen worden ingezet voor de uitvoering van de wettelijke taak.
Participatiebudget (algemene uitkering / integratie-uitkering)
De budgetten zijn aangepast aan de bedragen zoals opgenomen in de meicirculaire 2019. Tegenover de hogere lasten staan voor hetzelfde bedrag hogere inkomsten (algemene uitkering / integratie-uitkering) van het rijk. De mutaties hebben betrekking op het onderdeel re-integratie Wwb klassiek, nieuw Wajong en - begeleiding, en de aanpassing van de bijdrage voor 'Participatie' aan de gemeenschappelijke regeling SDL/RSD. Deze is aangepast aan de bedragen zoals opgenomen, in de door het AB vastgestelde, tussenrapportage 2019 en de meerjarenbegroting 2020-2023 van de SDL/RSD
Verhoging taalniveau statushouders
In aanloop naar het nieuwe inburgeringsstelsel zijn bestuurlijke afspraken gemaakt tussen rijk en gemeenten over de versterking van het taalniveau van statushouder die nog onder de huidige Wet inburgering vallen. Hiervoor zijn extra middelen beschikbaar gesteld via de algemene uitkering (meicirculaire) voor de jaren 2019 en 2020. Met deze extra incidentele middelen wordt beoogd dat gemeenten zich oriënteren op de regierol inburgering zodat een soepele overgang naar het nieuwe stelsel wordt bevorderd.
4. Administratieve wijzigingen
Salarissen en inhuur derden
Per afdeling wordt de vacature-ruimte omgezet naar budget voor de noodzakelijke inhuur van derden. Is budgettair neutraal.
5. Sport, cultuur en recreatie
2. Actualisatie bestaand beleid
Wijzigingen in openbaar groen
In 2019 zijn 3 bestekken opnieuw aanbesteed. Door marktwerking zijn de prijzen de afgelopen jaren gestegen. Dit resulteert in een structureel nadeel van € 72.500.Door de grote overlast van de eikenprocessierups hebben we meer budget nodig voor de inhuur van specialisten ter bestrijding hiervan. De extra kosten bedragen hiervoor € 21.000.Tevens hebben wij de post materialen opgehoogd met € 15.000 vanwege droogteschade en extra werkzaamheden op het project Zonnemaat.Het voordeel van € 10.000 op de huur van materieel compenseert dit nadeel enigszins.
1. Veiligheid
1. Autonome ontwikkelingen
Bijdrage VGGM over 2018
De Veiligheids- en Gezondsheidsregio Gelderland Midden heeft in 2018 een positief resultaat behaald. Een bedrag van € 867.000 wordt in totaal teruggestort naar de gemeenten, waarvan € 56.000 toe komt aan de gemeente Zevenaar.
7. Volksgezondheid en milieu
2. Actualisatie bestaand beleid
Mutaties afval
2019 is het eerste jaar na invoering van het nieuwe afvalsysteem in de Gemeente Zevenaar. Per saldo verwachten wij nu een nadeel van € 47.000 op de baten afvalstoffenheffing. De verwerkingskosten van de GFT en PMD is meer gegroeid dan verwacht vanwege een betere afvalscheiding. Tegenover de gestegen verwerkingskosten staan voordelen op de inzamelvergoeding van PMD en een voordeel op de inzamelkosten papier, welke vanaf 2019 door de RDL wordt uitgevoerd en daar begroot is. Het resultaat van € 65.134 van deze mutaties dekken we uit de reserve afval.
Subsidie Wijk van de Toekomst
De provincie heeft een subsidie toegekend van € 49.720 voor het project 'Wijk van de Toekomst Angerlo'. De middelen worden gebruikt voor begeleiding (procesregisseur) en themabijeenkomsten.
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
2. Actualisatie bestaand beleid
Herziening GREX na actualisatie (o.a. erfpacht)
Op basis van de vastgestelde herziening Grondexploitatie per 1-1-2019 zijn de begrote ramingen aangepast. Ook zijn de verwachte mutaties in 2019 verwerkt zoals de uitgifte van de gronden op 7Poort in erfpacht.
Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith
Voor het verbeteren van het Dorpsplein Lobith is een subsidie toegekend vanuit Sterk Bestuur. Aanvullend is nu ook een subsidie ontvangen vanuit 'Steengoed benutten'. Deze aanvullende subsidie wordt nu geraamd, inclusief de resterende subsidie vanuit 2018.
Toelichting 'Actualisatie kapitaallasten en treasury'
1. Autonome ontwikkelingen
Actualisatie kapitaallasten en Treasury
De actualisatie van de kapitaallasten is onder andere gebaseerd op de jaarstukken 2018. Per saldo ontstaat een eenmalig voordeel van € 321.000. Per programma zijn de afwijkingen zowel bij de lasten en baten te lezen. De voornaamste oorzaak is de vertraging van de investeringen waardoor de eerste afschrijving, conform het afschrijvingsbeleid, een jaar later plaats vindt.