2e Voortgangsrapportage 2019

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat doen we?

Naam activiteit

Status 2018

Status 1e VGR

Status 2e VGR

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

2.1.4 Investeren in veilige wegen

2.1.5 Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting

2.1.6 Opstellen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

2.1 Verkeer en vervoer

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

Jaar realisatie

2021

Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Op dit moment bereiden we de planprocedure (bestemmingsplan) voor. Daarnaast stellen we een voorlopig ontwerp op. Die vormt de basis voor het bestemmingsplan. We ronden het voorlopig ontwerp in september/oktober af. In het vierde kwartaal leggen we het ontwerpbestemmingsplan ter visie. Vaststelling van het bestemmingsplan is voorzien in het tweede kwartaal van 2020, gelijktijdig met de kredietaanvraag voor de realisatie. Vervolgens vindt aanbesteding van het werk in mei - november 2020 plaats. We verwachten in januari 2021 te starten met de realisatie. Oplevering van het werk staat medio 2021 gepland.  

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

Jaar realisatie

2019

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
U heeft het gewenste onderhoudsniveau op beeldkwaliteit van de openbare ruimte vastgesteld. Het is noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en kunnen we  schadeclaims  verwachten.  In 2018 hebben wij op de volgende wegen een nieuwe asfaltverharding aangebracht:
- de fietspaden langs de Pannerdenseweg, Batavenweg, Berghoofdseweg, Oliemolen;
- Barlestraat;
- Zwalmstraat.
Verder hebben wij op diverse 3o km/u wegen slijtlagen aangebracht waardoor de levensduur van deze wegen met 10 jaar is verlengd.

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Deze tijdelijke maatregel kan tot claims leiden van diverse transportbedrijven, doordat ze ongeveer 10km moeten omrijden. Het overige vrachtverkeer hebben we moeten beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. We kunnen de brug nu met een noodmaatregel (een extra pijler aanbrengen) weer toegankelijk maken voor al het vrachtverkeer. De begrote kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000. Deze kosten dekken wij uit het krediet (€ 650.000) van de ‘vervanging brug Eltenseweg’ dat aangevraagd is in de Kadernota 2018-2022. Door deze tijdelijke maatregel kan het restant krediet (€ 600.000) doorschuiven van 2019 naar 2022. Dit uitstel geeft mogelijkheden om samen met Kreis Kleve (D) een integraal plan te maken om het gebied verder in te richten, waardoor we mogelijk kosten kunnen besparen en een meer passende oplossing mogelijk wordt.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietsverbinding,vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder parkeren automobilisten op de Halve Maan op de rijbaan. Na de herinrichting kunnen zij alleen nog parkeren in de parkeervakken. Dit project schuift door naar 2019.

Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering). De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, waarmee de Kop van Tolkamer op de kaart wordt gezet.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Niet geheel volgens plan

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Op diverse wegen hebben wij slijtlagen aangebracht om de wegen weer veilig te maken. In 2019 hebben we alle asfalteringswerkzaamheden afgerond.

Vervangen brug Eltenseweg
Het onderzoek naar tijdelijke maatregelen om de brug Eltenseweg weer open te stellen voor vrachtverkeer hebben wij afgerond met een positieve conclusie. Dit houdt in dat wij inmiddels met behulp van tijdelijke maatregelen de brug voor minimaal 3 jaar weer toegankelijk hebben gemaakt voor al het verkeer inclusief het zware vrachtverkeer. De uiteindelijke vervanging voorzien wij nu in 2022. Er spelen diverse ontwikkelingen en plannen bij onze oosterburen Kreis Kleve. Voor dit gebied gaan wij dan ook samen met Kreis Kleve een integraal plan opstellen.

Reconstructie Halve maan Lobith
Het plan hebben wij voorbereid en verder hebben wij diverse voorbereidende onderzoeken uitgevoerd. Deze onderzoeken hebben o.a. betrekking op asfalt, de bodemgesteldheid, kabels en leidingen en verkeersstructuur. Begin 2019 hebben wij een informatieavond gehouden voor de aanwonenden. Tijdens deze bijeenkomst hebben wij het ontwerp toegelicht. De aanwezige bewoners waren uiterst positief. In het najaar 2019 starten wij met de uitvoering van de werkzaamheden.

Herinrichting Kop van Tolkamer
In november 2018 heeft u een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Daar hebben wij diverse onderzoeken voor uitgevoerd. Wij zijn nu bezig met het maken van het schetsontwerp.

Wegenlegger
Wij hebben in 2018 extern opdracht gegeven om de wegenlegger op te stellen. De afronding vindt plaats eind 2019. De voorbereiding loopt op schema.

Voorstel raad

Wij stellen u voor in te stemmen met de gewijzigde planning.

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

Jaar realisatie

2022

De komende vier jaar (en verder) worden bestaande wegen heringericht en voeren we planstudies uit naar nieuwe (rand-)wegen. Er is een krediet nodig voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
De investering heeft betrekking op de volgende projecten:

  • Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
  • Project A15/A12
  • Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken)
  • Planvorming herinrichting Edisonstraat
  • Planvorming herinrichting Mercurion
  • Planvorming herinrichting Doesburgseweg
  • Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
  • Herinrichting Babberichseweg
  • Planstudie Noordelijke Randweg
  • Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
  • Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
  • Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
  • Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
Dit is een lopend project. De projectleiders stemmen maandelijks af over de verschillende projecten die in uitvoering zijn. Middels een kaart worden de werkzaamheden/afsluitingen/omleidingen bijgehouden, afgestemd en geactualiseerd.

Project A15/A12
De aanbesteding van Rijkswaterstaat (RWS) loopt volgens planning. Dit is een periode van weinig communicatie en ontwikkelingen van het project. Daarnaast is Zevenaar samen met de buurgemeenten bezig om de voorbereidingen te treffen voor een goede begeleiding en afstemming van de vergunningen die t.z.t. ingediend gaan worden door de aannemer van RWS. Wachten is nu op de Raad van State over het Tracébesluit.

Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken)
De uitvoering van beide wegen is in volle gang en loopt volgens planning.

Planvorming herinrichting Edisonstraat
Wij onderzoeken welke maatregelen (tijdelijk) genomen kunnen worden om het toekomstig verkeer via de Edisonstraat te begeleiden totdat de aanpassingen aan de Griethse Poort en Doesburgseweg gereed zijn.

Planvorming herinrichting Mercurion
Deze wordt opgepakt nadat de Arnhemseweg en de weg Hengelder afgerond zijn.

Planvorming herinrichting Doesburgseweg
Dit wordt opgepakt nadat de Arnhemseweg en de weg Hengelder afgerond zijn.

Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
De uitvoering is in volle gang en loopt volgens planning. De vondst van diverse bommen uit de Tweede Wereldoorlog zorgt voor extra inzet en afstemming en kosten. Deze kosten worden verhaald via een landelijke subsidie en bijdrage provincie. Voor Zevenaar is dit kostenneutraal.  

Herinrichting Babberichseweg
Dit wordt opgepakt nadat de spoorverdubbeling gereed is. Wel zijn er diverse overlegmomenten geweest met stakeholders in de nabije omgeving om de verschillende wensen met elkaar af te stemmen.

Planstudie Noordelijke Randweg
De planstudie is ' on hold'  gezet i.v.m. het opstellen van het Verkeers- en vervoerplan. De noodzaak voor een  Planstudie Noordelijke Randweg maakt hier deel van uit.

Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
Het Plan van Aanpak is opgesteld en akkoord bevonden door zowel gemeente als provincie. Er wordt nu uitvoering gegeven aan de eerste fase van het Plan van Aanpak, waaronder inloopbijeenkomsten met stakeholders.

Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
Door de ODRA is een Plan van Aanpak opgesteld. De eerste nulmeting is gereed en verkeerstellingen worden uitgevoerd.

Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
Wij onderzoeken in hoeverre een pilot in Zevenaar toegepast kan worden om geluidsoverlast langs de ontsluitingswegen te reduceren. Momenteel wordt gewacht op certificering van de methode door de leverancier.

Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar
De gemeente is actief betrokken bij deze ontwikkeling en trekt samen op met de gemeente Duiven. Het project wordt nauwlettend gevolgd.

2.1.4 Investeren in veilige wegen

Jaar realisatie

2019

Bij de uitvoering van groot onderhoud en grootschalige reconstructies is de verkeersveiligheid een vast onderdeel van de weginrichting. Daarnaast zijn de volgende specifieke verkeersveiligheidsmaatregelen voorbereid:

Heilige Huisjes/Zuiderlaan
Bewoners wensen verkeersremmende maatregelen in Heilige Huisjes/Zuiderlaan. De lange rechte weg nodigt uit tot een hoge rijsnelheid. De bewoners ervaren dit als onveilig. Uit verkeersmetingen blijkt dat er inderdaad  te hard wordt gereden. De weg is onvoldoende ingericht als een 30 km/u zone. We hebben gekeken naar verschillende typen maatregelen. Vanwege het verkeersaanbod stellen wij voor drempels aan te leggen. Bewoners staan positief tegenover deze plannen. Het definitieve ontwerp is in 2018 afgerond met instemming van de buurt.

Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk
De Landeweerdijk, Ringbaan Oost en Babberichseweg in Zevenaar zijn met elkaar verbonden door een rotonde (hierna: rotonde N336). Rotonde N336 heeft voor vele weggebruikers een belangrijke functie. De rotonde vormt de verbinding tussen de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen en het centrum van Zevenaar. Maar ook vervult rotonde N336 een belangrijke rol in de verbinding tussen Zevenaar en de middelbare school het Liemers College. Rotonde N336 is ruim opgezet, wat kan uitnodigen tot verkeerd gebruik. Zo wordt er met enige regelmaat tegen de richting in gefietst. Er is behoefte aan het creëren van een veiligere situatie. Een veilige oversteek is van belang, onder meer door de grote snelheidsverschillen (80 km/u vs. 20 km/u). Wij willen aan de noordzijde van de rotonde een fietsoversteek in twee richtingen maken. De voetgangers op de oversteek moeten net als nu voorrang geven aan het kruisende verkeer. Een dubbele oversteek voorkomt tegen de richting in fietsen en maakt de verkeerssituatie daarmee veiliger. Ook vormt een dubbele oversteek een logische verbinding tussen de wijk Groot Holthuizen en Zevenaar. Wij stellen voor om de zuidelijke oversteek aan de rotonde te verwijderen.

Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg
Op aandringen van aanwonenden heeft de provincie een plan opgesteld om de verkeersveiligheid van deze verkeerssituatie te verbeteren. Uit het onderzoek is gebleken dat de doorstroming van de provinciale wegen goed is, maar dat de verkeersveiligheid op een aantal punten verbeterd kan worden. Deze plaatsen zijn: fietsstrook langs de N811, oversteek Schutterspad over de N336 en insteek N812 ter hoogte van het Baborgaplein. Tussen provincie en onze gemeente is een kostenverdeling van respectievelijk 75% en 25% afgesproken. Voor fietsoversteek Bettestraatje is nog nader onderzoek nodig. In 2018 is vooral gewerkt aan het optimaliseren van de ontwerpplannen. Voor de fietsoversteken op de Babberichseweg (Bettestraatje en Uiversweg) zijn twee varianten ontwikkeld die nadere uitwerking behoeven.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2018 zijn wij gestart met de voorbereidende werkzaamheden. De planning in 2019 verloopt volgens schema.

Heilige Huisjes/Zuiderlaan
In 2018 hebben wij verschillende bijeenkomsten gehouden met aanwonenden en belanghebbenden over de inrichting van de Zuiderlaan en de Heilige Huisjes. Wij zijn in de zomer 2019 gestart met de aanpassingen aan de Heilige Huisjes en de Zuiderlaan.

Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk
Aansluitend op de aanleg van de langzaamverkeertunnel op de Babberichseweg gaan we de fietsoversteek Landeweerdijk nog in 2019 realiseren.

Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg
We starten volgens planning met de werkzaamheden in het najaar van 2019 en ronden dit in 2019 ook af.

2.1.5 Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting

Jaar realisatie

2019

Onze gemeente kent nog een aanzienlijk aantal verouderde lichtmasten met energieverslindende armaturen. In de huidige beleidsplannen Openbare Verlichting zijn voor het hele grondgebied van onze gemeente budgetten beschikbaar voor vervanging naar duurzame armaturen en materialen. Om een impuls te geven aan de wens om de openbare verlichting verder te verduurzamen stellen wij voor de bestaande verouderde en energieverslindende lichtmasten versneld te vervangen. De masten zijn economisch, en grotendeels ook technisch, afgeschreven. Vervanging leidt op termijn tot besparingen in het energieverbruik. In het vierde kwartaal 2018 zijn wij gestart met de vervanging. De vervanging ligt op schema.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Niet geheel volgens plan

Wij hebben opdracht verleend voor levering van duurzame masten en armaturen. In 2018 zijn wij gestart met het vervangen van een deel van verouderde verlichting  in duurzamere verlichting. De vervangingen lopen niet geheel op schema. Voor de vervangingen zijn wij afhankelijk van de medewerking van de netbeheerder. Deze medewerking heeft betrekking op het verlenen van toestemming voor werkzaamheden aan het stroomnet en het vrij schakelen (spanning vrij maken) van netten om veilig te kunnen werken. Wij lopen vertraging op omdat de netbeheerder de noodzakelijke medewerking niet op tijd levert. Wij verwachten nu dat wij medio 2020 de betreffende voorzieningen volledig hebben vervangen.

Voorstel raad

Wij stellen u voor er mee in te stemmen dat de vervanging medio 2020 is afgerond.

2.1.6 Opstellen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)

Jaar realisatie

2019

Gelet op het toenemende belang van de bereikbaarheid van onze gemeente in relatie tot de toenemende verkeersdrukte gaan wij in 2019 een gemeentelijke visie op verkeer en vervoer opstellen.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het GVVP is gereed en aan u ter vaststelling aangeboden.

2.2 Parkeren

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

Jaar realisatie

2019

In het centrum van Zevenaar zijn diverse voorzieningen voor betaald parkeren en selectieve toegang aan vervanging toe. Daarnaast willen wij op verzoek van de lokale ondernemers een pilot starten voor achteraf betalen.

Parkeerautomaten
De huidige parkeerautomaten werken niet naar behoren en zijn aan vervanging toe. Wij hebben u in de Kadernota een voorstel voorgelegd met een mogelijkheid tot sanering, waardoor er minder parkeerautomaten nodig zijn dan er nu staan. De voorbereiding voor aanpassing van de automaten is inmiddels in gang gezet. In het budget is ook rekening gehouden met projectbegeleiding en eventuele vervanging van bebording. Deze nieuwe parkeerautomaten werken volgens de nieuwste technieken, waardoor meer onderhoud op afstand kan plaatsvinden.

Pollers (zuilen automatische afsluiting)
De centrumafsluiting is ernstig verouderd en (deels) aan vervanging toe. Wij inventariseren de centrumafsluiting. Ook stellen we op basis van deze inventarisatie een nieuwe meerjarenbegroting voor de centrumafsluiting vast.

Pilot achteraf betalen parkeren
In samenwerking met de centrumondernemers hebben wij een Plan van Aanpak (PvA) opgesteld om de voordelen van achteraf betalen voor het parkeren te belichten. Onderdeel van dit PvA is een pilot waarin iedereen die gebruik maakt van belparkeren (ook stadspasparkeren) het tweede uur parkeren gratis krijgt. Doel hiervan is de verblijfsduur in het centrum te verlengen én meer parkeerders te verleiden achteraf te betalen voor het parkeren.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In de loop van 2018 bieden wij u een voorstel voor het digitaliseren van de parkeervergunningen aan. Naast betere service aan de inwoner zorgt dit ook dat de uitgifte van vergunningen efficiënter zal verlopen.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Parkeerautomaten
De aanbesteding voor de parkeerautomaten hebben wij in 2018 voorbereid en is inmiddels afgerond. We verwachten uiterlijk na de zomer van 2019 de nieuwe parkeerautomaten te kunnen plaatsen. Deze nieuwe parkeerautomaten werken volgens de nieuwste technieken. Met het plaatsen van de parkeerautomaten is in september gestart.

Pollers (zuilen automatische afsluiting)
Het groot onderhoud aan de centrumafsluiting hebben wij in 2018 uitgevoerd. Verder is gestart met het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan. Het meerjarenonderhoudsplan hebben wij in concept gereed en gaan wij met de leverancier vastleggen.  

Pilot achteraf betalen parkeren
Vanwege wisselingen in het centrummanagement hebben wij in afstemming met de centrumondernemers de pilot achteraf betaald parkeren nog niet uitgevoerd.  De pilot was bedoeld om de voordelen van achteraf betalen voor het parkeren te belichten. Met deze pilot willen wij iedereen die gebruik maakt van belparkeren (ook stadspasparkeren) het tweede uur parkeren gratis geven. We onderzoeken of we de pilot samen met de plaatsing van de nieuwe parkeerautomaten uit kunnen voeren. Planning is dat we starten met plaatsen van de parkeerautomaten in september. Er wordt géén pilot achteraf betalen uitgevoerd tegelijkertijd met het plaatsen van de parkeerautomaten, vanwege onvoldoende behoefte aan en draagvlak voor deze regeling.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In 2018 hebben wij voorbereidingen getroffen voor het digitaliseren van de parkeervergunningen. De daadwerkelijke start hiervan is momenteel nog niet duidelijk. Volgens planning starten wij met het plaatsen van de nieuwe parkeerautomaten in september. Dit is de eerste stap naar digitalisering en vervanging is zeer noodzakelijk. Daarom heeft dit project prioriteit gekregen in de planning.  Daarnaast bereiden wij momenteel de aanbesteding voor fiscale handhaving voor. Hier wordt ook voorgesorteerd op digitalisering. Omdat digitalisering van de parkeervergunningen een groot en langdurig project is, hebben wij ervoor gekozen deze in de planning achteraan te zetten. Begin 2020 werken wij een voorstel uit.