Naam activiteit | Status 2018 | Status 1e VGR | Status 2e VGR |
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | |||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | |||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | |||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | |||
0.2.2 Datagedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | |||
0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen | |||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | |||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | |||
0.2.6 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) | |||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | |||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Controlcyclus |
0.1 Goed bestuur
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | Jaar realisatie | 2020 |
---|---|---|
We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Bijsturing raad | Volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
We streven naar een open communicatie, goede omgangsvormen en duidelijke bestuurlijke gewoonten. Daarvoor zijn meerdere partijen nodig. Het is een samenspel tussen raad, college, griffie en ambtelijke organisatie. Tijdens een bijeenkomst van de raad en het college in het voorjaar van 2019 is naar voren gekomen dat het versterken van duidelijkheid over de eigen rollen aandacht behoeft. De verdere uitwerking daarvan is nog onvoldoende tot zijn recht gekomen en zal voor de komende tijd een punt van aandacht blijven. We blijven hierover met u in gesprek. Vanuit de Zevenaar Academie zorgen we ervoor dat medewerkers trainingen krijgen aangeboden waardoor zij meer inzicht krijgen in het werken in een bestuurlijke omgeving. Hierbij geven de griffie en een raadslid een toelichting en gaan we in op de verschillende rollen. Tevens bezoeken we met de groep medewerkers een raadsvergadering. |
Voorstel raad
Na het vertrek van de huidige griffier zal in samenwerking met de nieuwe griffier het proces tot het verbeteren van de bestuurscultuur weer worden opgepakt. Zodra de tijdsplanning bekend is, wordt u geïnformeerd | ||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | Jaar realisatie | 2022 |
We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie. We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Doeduiten Contacten met dorpen en wijken Inwonerspanel Zevenaar verbindt Burgemeesterspreekuur Meer werken in verbinding met inwoners Beleidsontwikkeling | ||||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | Jaar realisatie | 2022 | ||
Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. In een nog op te stellen kadernota Verbonden partijen stellen we medio 2018 een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In januari 2019 is de nota verbonden partijen door u vastgesteld. Deze nota zorgt voor nieuwe en werkbare afspraken over een betere sturing van de verbonden partijen geleid. De informatievoorziening aan de raad bij de beoordeling van de jaarstukken en begroting hebben we verbeterd onder meer door de toevoeging van een dashboard met de meest relevante gegevens van de verbonden partijen. |
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2019 zijn en worden diverse trainingen aangeboden, die bij moeten dragen aan het beter planmatig werken binnen onze organisatie. Dit met als doel om een verdere groei van onze kernwaarden te bewerkstelligen. Resultaten hiervan zijn voor de raad o.a. zichtbaar door de opzet en inhoud van diverse beleidsnota's. | ||||
0.2.2 Datagedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | Jaar realisatie | 2020 | ||
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Wij hebben aan de hand van een plan van aanpak bepaald dat we de positie innemen van de slimme volger. Om dit te bereiken is er een organisatieplan opgesteld waarin de organisatorische en financiële consequenties van datagedreven sturen zijn opgenomen. Parallel hieraan lopen er verschillende initiatieven in Zevenaar waarmee we in de praktijk ervaring opdoen met datagedreven sturing en zijn de beschikbare databronnen in beeld gebracht. Het gaat dan bijvoorbeeld om het bouwen van en werken met dashboards op de gebieden sociale domein, vergunning- en dienstverlening. | ||||
0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen | Jaar realisatie | 2019 | ||
Op basis van een inventarisatie gaan wij de voorschriften (in de vorm van verordeningen, regelingen en beleid) harmoniseren. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In het voorbereidingstraject van de herindeling is door ons geïnventariseerd welke voorschriften (in de vorm van verordeningen, regelingen en beleid) wij moeten harmoniseren. Hier hebben wij een prioritering aan gekoppeld. De regelingen met een hoge prioriteit zijn voor een belangrijk deel geharmoniseerd. Voor een aantal onderwerpen geldt, dat ze in 2021 via de Omgevingswet moeten worden opgepakt. Voor die gevallen wordt voor het overgangsjaar 2020 afgezien van harmonisatie en zo nodig het beleid of regelgeving van een van de voormalige gemeenten voor het gehele grondgebied van toepassing verklaard. De overige regelingen harmoniseren wij uiterlijk op 1 januari 2020. | ||||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | Jaar realisatie | 2022 | ||
We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
HR-kadernota 2018 - 2022 'Een lerende organisatie, flexibel en verbindend' Zevenaar Academie Teambuilding Managementdevelopment Gesprekkencyclus Interne coaching | ||||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Jaar realisatie | 2022 | ||
We willen manieren onderzoeken om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te kunnen zijn en hiervoor passende middelen ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’: service op maat, verbindend en gastvrij zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening willen we onze dienstverlening meten, brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld en willen we onze dienstverlening gericht verbeteren. Service op maat We willen digitaal werken waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We willen onze digitale volwassenheid verhogen door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan het plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ willen we voldoen aan wetten en regels en willen we in 2020 op het landelijk gemiddelde digitale volwassenheid zitten Verbindend Gastvrij |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Voor het verbeteren van onze dienstverlening stellen we onszelf meetbare doelen en voeren we verschillende acties uit die helpen deze doelen te bereiken. | ||||
0.2.6 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) | Jaar realisatie | 2019 | ||
Voor de uitvoering van het vastgoedbeleid voor alle gebouwen van de gemeente stellen wij een IHP op. Een IHP draagt bij aan het op peil houden van voorzieningen en daarmee ook aan de leefbaarheid in Zevenaar en de dorpen. Het beslaat meerdere accommodaties die ook meer beleidsvelden raken. Naast gemeentelijke gebouwen heeft het IHP ook betrekking op sport-, onderwijs-, sociaal-maatschappelijke en culturele accommodaties. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2019 hebben wij extern opdracht verleend voor het opstellen van een Integraal Accommodatieplan (IAP). De werkzaamheden voor het opstellen van het IAP lopen op schema. | ||||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | Jaar realisatie | 2021 | ||
De Wet Open Overheid wordt naar verwachting in 2019 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten: |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Niet gestart | Niet gestart | ||
De verwachting is dat het Parlement deze Wet in het najaar van 2019 vaststelt. De kern van de Wet is dat de overheidsorganisaties verplicht zijn om meer categorieën documenten actief openbaar te maken. In de kadernota is voor de invoering van de Wet een eenmalig budget in 2020 toegekend om genoemde onderdelen uit te kunnen voeren. |
0.3 Financieel beleid
0.3.1 Uitvoeren Planning & Controlcyclus | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2019 gaan wij extra investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. In 2019 voeren wij daarnaast een project 'Financiële Basis op orde' uit. Binnen dit project brengen wij het financieel beheer op orde, verbeteren wij de kwaliteit van het budgetbeheer, de budgetten en de financiële informatievoorziening. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De planning- en control cyclus 2019 loopt op schema. De 1e Voortgangsrapportage 2019 en de Kadernota 2020 zijn inmiddels vastgesteld. De Programmabegroting 2020 is in voorbereiding. Ook zijn de jaarstukken 2018 vastgesteld. |