Naam activiteit | Status 2018 | Status 1e VGR | Status 2e VGR |
4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs | |||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | |||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | |||
4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen | |||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | |||
4.1.6 Opstellen beleidsplan onderwijsachterstandsbeleid | |||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang |
4.1 Onderwijs
4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs | Jaar realisatie | 2019 |
---|---|---|
Met het opstellen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs anticiperen wij op het onderwijs van de toekomst. We borduren voort op de harmonisatiemaatregelen in de voorschoolse voorzieningen. Het IHP is intercategoriaal (primair onderwijs, buitengewoon basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en integraal (onderwijs- en aanpalende welzijnsvoorzieningen). Het realiseren van een kindcentrum maakt onderdeel uit van het IHP. Daarnaast vertalen wij onze ambities met betrekking tot duurzaamheid in het IHP. De verwachte activiteiten ter uitvoering van het IHP hebben wij opgenomen bij de activiteit: ‘Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen’. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Niet geheel volgens plan | Volgens plan | ||
Op verzoek en in nauw overleg met de schoolbesturen hebben wij gekozen voor een IHP-traject waarin ruimte is voor een visie-ontwikkeling voor de toekomst van de onderwijshuisvesting in zowel de stad Zevenaar als in de kleine kernen. Na informatieve raadsbijeenkomsten in maart 2019 en augustus 2019 voeren wij een Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de schoolbesturen in het derde kwartaal. Besluitvorming vindt plaats in het vierde kwartaal. | ||||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | Jaar realisatie | 2022 | ||
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Niet geheel volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
De uitvoering van het programma voor 2019 is begonnen: Op het overzicht 2019 is geplaatst: de Bem huisvesting 7 groepen In 2020 werken wij verder aan: |
Voorstel raad
Wij stellen u voor de besluitvorming over de kredieten voor de Carroussel/de Maatjes - en de Bem te verzetten naar het vierde kwartaal 2019. Daarna kan begonnen worden met de uitvoering. | ||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | Jaar realisatie | 2019 |
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Samen met de gemeenten Duiven en Montferland beginnen we met de voorbereidingen voor de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (2015). Dit proces verwachten wij in 2020 af te ronden. De leerlingen die vanuit het Primair onderwijs doorstromen naar het voortgezet onderwijs worden niet meer op locatie Zonegge gehuisvest maar op locaties Heerenmaten (HAVO/VWO) of Landeweer (VMBO). Binnen de Gemeenschappelijke Regeling (GRHVOL) wordt onderzocht welke investeringen vanaf 2020 noodzakelijk zijn voor alle locaties. | ||||
4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen | Jaar realisatie | 2019 | ||
Met de wettelijke harmonisatie van de kinderdagopvang, peuterspeelzalen en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) streven wij naar een kwalitatieve peutervoorziening met 100% bereik. Stimuleren van het jonge kind vormt de kern van het onderwijsachterstandenbeleid. We geven de kinderen een stevige basis mee voor hun verdere schoolloopbaan en het functioneren in onze maatschappij. Dit doen we door in te zetten op gerichte en speelse stimulering van de ontwikkeling op jonge leeftijd. Zo krijgen alle peuters de kans op een goede start in het onderwijs. In 2019 bieden wij peuters met risico op onderwijsachterstand extra ondersteuning door deelname aan een kwalitatief VVE-programma. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | |||
De Rijksoverheid heeft per 1 januari 2019 de gewichtenregeling, die het budget voor Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) voor gemeenten bepaalt, veranderd. Door de verandering van het rekenmodel wordt het beschikbare Rijksbudget eerlijker over de gemeenten verdeeld. Hierdoor krijgt de gemeente Zevenaar vanaf 2019 de middelen waar het recht op heeft en ook nodig heeft. Met deze nieuwe middelen kunnen we meer kinderen bereiken. Daarom zijn we nu, in gezamenlijkheid met de partners, bezig met het aanpassen van de doelgroepdefinitie. Daarnaast heeft het Rijk ook nieuwe wettelijke taken vastgesteld. Per 1 augustus 2020 moeten wij meer uren voorschoolse educatie aanbieden aan alle VVE-kinderen in onze gemeente. Op dit moment maken we daarover afspraken met de partners. | ||||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | Jaar realisatie | 2021 | ||
Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De netwerksamenwerking binnen het Taalhuis verloopt naar tevredenheid. De aanpak van taalachterstand kan niet los worden gezien van de inzet op preventieve maatregelen, zoals lees- en taalbevordering voor kinderen en volwassenen. In het 1e kwartaal startte de BoekStart-coach. Dit is een gerichte preventieve leesbevorderende interventie op het consultatiebureau t.b.v. opvoeder(s) van jonge kinderen (0-4). | ||||
4.1.6 Opstellen beleidsplan onderwijsachterstandsbeleid | Jaar realisatie | 2020 | ||
In 2019 gaan we werken aan het opstellen van een nieuw beleidsplan onderwijskansen. De ambitie rijkt verder dan alleen onderwijsachterstanden. De ambitie is om te werken aan betere onderwijskansen voor kinderen, jongeren en volwassenen in de gemeente Zevenaar. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Er is een begin gemaakt met het beleidsplan. Bestuurlijk is de richting voor de ambitie en de doelstellingen bepaald. In het kader van de bezuinigingen bekijken we of deze ambitie en bijbehorende doelstellingen nog haalbaar zijn. Mogelijk moeten ambitie, scope en/of doelstellingen bijgesteld worden. Dit moet gebeurd zijn voordat er echt gestart kan worden met externe gesprekken, beginnen met schrijven, etc. |
4.2 Kinderopvang
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Vanaf 1 januari 2018 financieren wij gesubsidieerde peuterplekken aan voorschoolse voorzieningen. |