Naam activiteit | Status 2018 | Status 1e VGR | Status 2e VGR |
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | |||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | |||
6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg | |||
6.1.4 Vergroten grip op kosten | |||
6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen | |||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | |||
6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten | |||
6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid | |||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | |||
6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers | |||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | |||
6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie | |||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | |||
6.3.4 Uitvoeren Minimabeleid (inclusief schuldhulpverlening) |
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In maart 2019 is de regeling DoeDuiten vastgesteld. Met deze subsidieregeling is het mogelijk inwonerinitiatieven een duwtje in de rug te geven. | ||||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | Jaar realisatie | 2022 | ||
Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
We voeren gesprekken met Caleidoz om te komen tot een gezamenlijke visie op de toekomst van welzijn in Zevenaar, passend bij de actuele (landelijke) ontwikkelingen en vraagstukken. Deze visie leidt tot verschuivingen in aandacht en inzet. De nieuw te formuleren doelen leiden tot veranderingen in producten en activiteiten, die verwerkt worden in het prestatieplan 2020. Hierdoor is de welzijnsorganisatie ook meer inzetbaar om o.a. de kosten op jeugdzorg terug te dringen. Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, onderwijs. | ||||
6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg | Jaar realisatie | 2022 | ||
Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Onze gebiedsteams bieden onze inwoners informatie en passende ondersteuning. Niet alle voorzieningen zijn even bekend bij inwoners en samenwerkingspartners. De sociale kaart app is in ontwikkeling. Zodra deze gereed is, sturen wij u deze informatie toe. Verwacht wordt dat dit aan het eind van het jaar is. | ||||
6.1.4 Vergroten grip op kosten | Jaar realisatie | 2022 | ||
Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domeinoverstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Bijsturing raad | Bijsturing raad | Bijsturing raad | |
Om de grip op de kosten te vergroten is een aantal acties uitgezet waarbij wij u hebben meegenomen: Actieplan Sociaal Domein Uitgaven jeugdzorg Voorspelbaarheid |
Voorstel raad
Wij stellen u voor de ingezette inhoudelijke lijn voort te zetten. Daarbij merken we op dat er keuzes moeten worden gemaakt in de werkzaamheden die we uitvoeren. Dit hangt ook in grote mate samen met de uitkomsten van het BDO onderzoek en de bezuinigingen. Deze bepalen onze agenda in 2019 en 2020. | ||
6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen | Jaar realisatie | 2022 |
Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren. Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
In de eerste voortgangsrapportage rapporteerden we dat deze activiteit volgens plan verliep. Op dat moment koppelden we deze activiteit nog niet zo sterk aan de activiteit 6.1.4. “grip op kosten” maar aan de activiteiten die zijn opgenomen in de uitvoeringsagenda Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning. Hierin staat beschreven dat we inzetten op tellen, luisteren en vertellen om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen. Hier is uitvoering aan gegeven door onder andere het project Adviesvangers in te kopen, waarbij jongeren advies geven aan de gemeente op een bepaald beleidsonderwerp. We verwachten in september 2019 te starten met het eerste traject. Daarnaast zijn ook de cliënt ervaringsonderzoeken Jeugd en Wmo uitgevoerd. De resultaten zijn in september 2019 bekend en zullen met u worden gedeeld. Naast het ophalen van informatie gaan we ook actief naar onze samenwerkingspartners toe. Zo hebben we geïnvesteerd in de samenwerking met scholen, huisartsen, jeugdgezondheidsartsen en zorgaanbieders. Dit zorgt voor kortere lijnen, efficiënter werken en een betere ondersteuning aan onze inwoners. Naast deze specifieke activiteiten komt de uitvoering van deze ontwikkellijn ook nadrukkelijk aan de orde in de aanpak binnen de andere ontwikkellijnen, aanpalend beleid en de werkwijze van gebiedsteams. Samenvattend: De financiële ontwikkelingen binnen Jeugd en Wmo vragen om een intensievere inzet op het proces van tellen, luisteren en vertellen dan we bij het opstellen van de uitvoeringsagenda dachten. Zoals onder “grip op kosten” omschreven staat, stellen we u voor sterker in te zetten op werken met en vanuit data volgens de 5V’s om te kunnen vaststellen, verklaren, vergelijken, voorspellen en vanuit deze gegevens te gaan vormgeven. |
Voorstel raad
Net als aangegeven bij activiteit 6.1.4. stellen wij u voor de ingezette inhoudelijke lijn voort te zetten. Daarbij merken we op dat er keuzes moeten worden gemaakt in de werkzaamheden die we uitvoeren. Dit hangt ook in grote mate samen met de uitkomsten van het BDO onderzoek en de bezuinigingen. Deze bepalen onze agenda in 2019 en 2020. |
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
We hebben Jeugdhulp en maatschappelijk ondersteuning ingekocht (regionale maatwerk producten). In 2018 zijn de eerste stappen gezet voor de vereenvoudiging en verbetering van de regionale maatwerkproducten op jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Regionaal werken wij samen aan innovatie van inkoop jeugdhulp aan de hand van het regionale transformatieplan Jeugdhulp 2018-2020. Hiervoor is in oktober 2018 vanuit de regio een aanvraag voor landelijke innovatiegelden jeugd vanuit het landelijke actieprogramma 'zorg voor de jeugd' ingediend en gehonoreerd. Bij de besluitvorming regionaal over de inzet van deze gelden is gekozen om per gemeente een bedrag te bestemmen om lokaal in te zetten. Dit plan sluit aan op het reeds bestaande regionale innovatieplan jeugd. Op dit moment werken wij hard aan de nieuwe aanbesteding die per 1 juli 2020 ingaat. Dit verloopt volgens plan. De belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe aanbesteding zijn: Vanuit Zevenaar nemen wij deel aan een aantal werkgroepen waarin wij invloed uitoefenen om nieuwe producten te ontwikkelen. Ook nemen wij deel aan de stuurgroep van de nieuwe inkoop om ook op het proces invloed uit te oefenen. Daarnaast bepalen wij op basis van de hoogte van het declaratiebedrag, het declaratiegedrag zelf en de onderlinge samenwerking bij welke aanbieders wij aan willen sluiten bij regionale trimestergesprekken. | ||||
6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten | Jaar realisatie | 2022 | ||
In de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning is veel aandacht voor preventieve activiteiten. Hiermee kunnen we inzet van duurdere zorg voorkomen en ook kostenbesparingen in maatwerkvoorzieningen realiseren. De ontwikkelroutes gericht op preventie zijn: |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
Vergroten opgroei kansen Binnen de Passend Onderwijs regio (Duiven, Westervoort, Montferland en Zevenaar) werken we samen met de scholen en het Samenwerkingsverband aan een vernieuwd visie- en uitvoeringsplan Aansluiting Onderwijs en Zorg. We gaan het onderwijs en de zorg samen verbinden op de volgende onderdelen: jeugd-ggz, schooluitval, jeugdgezondheidszorg en samen zorg organiseren. Bevorderen gezonde leefstijl Naast het pilotproject dat door Caleidoz is uitgevoerd wordt ook vanuit het nieuwe handhavingsplan alcohol en drugspreventie geïnvesteerd in bewustmaking van de rol die sportclubs hebben in preventie van alcohol en drugsgebruik onder jongeren (en hun ouders). Bijvoorbeeld door inzet van handhaving tijdens de 3de helft. Dit handhavingsplan Alcohol- en drugspreventie wordt na goedkeuring vanaf september 2019 ingevoerd. Uitgangspunten bij het opstellen van het handhavingsplan zijn het aansluiten bij en gebruik maken van bestaande netwerken. ‘Best practices’ in de aanpak van alcohol en drugspreventie en feiten en cijfers van Zevenaar zijn geanalyseerd. Deze analyse heeft geresulteerd in een aanpak die flexibel inzetbaar is en waarbij de professionals die dichtbij de jongeren staan ingezet kunnen worden wanneer nodig. De mix van situationeel handhaven inzetten van acties en op locatie handhaven lijken de beste aanpak voor het tegengaan van alcohol en drugsgebruik onder jongeren (en hun ouders). Meer verantwoording op dit onderdeel, vanuit perspectief Jeugd gezondheid, onder het kopje 7.1.2. Beschermd thuis Zelfstandig wonen Samenvattend |
Voorstel raad
Wij stellen u voor ermee in te stemmen dat wij u in het licht van de geschetste ontwikkelingen hierover in de toekomst verder informeren. | ||
6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid | Jaar realisatie | 2022 |
Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen èn te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
Regionaal is er een visie én regionaal uitvoeringsprogramma huiselijk geweld en kindermishandeling 2015-2019. In het vierde kwartaal van 2018 zijn we in de regio gestart met het herzien van deze visie en aanpak. Deze is inmiddels gereed en ligt samen met een lokale uitvoeringsagenda in september 2019 in het college ter besluitvorming. In 2019 hebben wij verder gewerkt aan een programmatische aanpak voorkoming van escalatie (AVE). Doel hiervan is om de zorg- en veiligheidsketen beter op elkaar te laten aansluiten, zodat de samenwerking gestructureerd verloopt. Hierbij is het Veiligheidshuis betrokken wanneer er opgeschaald dient te worden. Aanleiding hiervoor is de eis die gesteld is voor een sluitende aanpak verwarde personen en de professionaliseringsslag binnen Veilig Thuis. In het eerste kwartaal van 2019 is de aanpak afgerond en gestart met de implementatie. Veilig Thuis is in 2018 ondergebracht bij de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM). Met Veilig Thuis en de gebiedsteams hebben wij toen afspraken gemaakt over de samenwerking deze zijn in de periode januari - mei 2019 regionaal herzien en afrondende gesprekken hebben in augustus 2019 plaatsgevonden. Er zit een stijgende lijn in het aantal meldingen en adviezen bij VT. In de periode januari-juni is hierover bestuurlijke afgestemd met VT. Uit de 5-maandsrapportage van VT blijkt dat een belangrijke reden voor deze stijging de (landelijke) aanscherping van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is. De begroting 2020 van VT is gebaseerd op de raming van doorlooptijden en volumes van meldingen zoals geraamd in de zomer van 2018. Op basis van een landelijke impactanalyse was een stijging van 5% verwacht. Het Rijk heeft centrumgemeenten ook met dit percentage gecompenseerd in de decentralisatie-uitkering vrouwenopvang (Duvo). We zien echter een stijging van 55% in het aantal adviesvragen en 11% in het aantal meldingen. Dit is niet binnen het huidige budget (2019 en 2020) op te vangen voor Veilig Thuis. Gezien de ernst van de problematiek en de wettelijke termijnen waarbinnen VT haar werk te doen heeft, is een budgetverhoging nodig. Vooralsnog zien we die voor 2019 als incidenteel. |
Voorstel raad
In november 2019 wordt door VT een definitief voorstel voor aanpassing van de begroting 2020 gedaan en deze wordt naar verwachting in december 2019 aan u voorgelegd ter besluitvorming. Wij stellen u voor hiermee in te stemmen. | ||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | Jaar realisatie | 2019 |
Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Daarnaast zetten wij in op ondersteuning van de mantelzorger door zijn/haar omgeving: onderwijs, bedrijfsleven, zorginstellingen en verenigingsleven. Hiertoe realiseren wij een expertisecentrum mantelzorg. De bestaande budgetten mantelzorg zijn hiervoor toereikend. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In de tweede helft van 2018 is gestart met Mantelzorg Zevenaar. Het afgelopen jaar is vooral besteed om de organisatie in de basis op orde te krijgen. Door diverse bestuurswisselingen heeft de uitvoering van Mantelzorg Zevenaar wat vertraging opgelopen in het bekendheid geven van de nieuwe vormgeving van de taak mantelzorg als knooppuntorganisatie. Daardoor ging de website later dan gepland online. Deze website is inmiddels wel operationeel. Ook de stuurgroep is volledig. In het eerste kwartaal van 2019 is gestart met nieuwe deelnemers in de stuurgroep. Caleidoz, St. MEE en gemeente hebben een doorstart gemaakt met Mantelzorg Zevenaar. Dat heeft in het tweede kwartaal geleid tot uitvoering van een 'buzz on tour' dag waarin aandacht werd gevraagd voor werkende mantelzorgers door o.a. in gesprek te gaan met werkgevers. Daarnaast zijn andere activiteiten uitgevoerd. Zo is er bijvoorbeeld een cursus voor mantelzorgers van mensen met een Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) verzorgd en een presentatie gehouden voor u om de nieuwe manier van werken onder de aandacht te brengen en een blik in de toekomst te werpen. Mantelzorg Zevenaar heeft ook gericht gezocht naar jonge mantelzorgers. Zo zijn er afspraken gemaakt met het Liemers College en St. MEE op inzet van de Brussengroep (broertjes/zusjesgroep van 8-12 jaar), die in een gezin leven waarvan een broertje of zusje extra aandacht vraagt. Vanuit de Hogeschool Arnhem/Nijmegen is gestart met onderzoek hoe jonge mantelzorgers beter bereikt kunnen worden. | ||||
6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers | Jaar realisatie | 2022 | ||
Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2019 beginnen wij met de ontwikkeling van een nieuwe vorm van vrijwilligersprijs die jaarlijks zal worden uitgereikt. |
6.3 (Arbeids)Participatie
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | Jaar realisatie | 2019 |
---|---|---|
Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Niet geheel volgens plan | Niet geheel volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
De resultaten zoals opgenomen in de Businesscase van de RSD (raadsbesluit 5 juni 2018: Nieuwe opdracht RSD 2018) worden op dit moment (nog) niet gerealiseerd. We constateren verder dat er actuele beleidsontwikkelingen zijn vanuit het Rijk, die van invloed zijn op de bedrijfsvoering van de RSD, zoals de invoering van de nieuwe Wet inburgering per 1 januari 2021. Dit was voor ons aanleiding tot het uitvoeren van een nadere analyse van de businesscase om te bepalen of we op de juiste koers zitten. Wij gaan u via een raadsinformatiebrief nader informeren over de vervolgstappen binnen dit proces. Voor de raadsvergadering van december 2019 doen wij u een voorstel tot aanvraag van een vangnetuitkering over 2019. Tevens vindt de evalusatie over de Nieuwe opdracht RSD (Businesscase RSD) plaats. |
Voorstel raad
Wij stellen u voor kenis te nemen van de raadsinformatiebrief. | ||
6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie | Jaar realisatie | 2019 |
Met de agenda Economie en Participatie willen wij kansen op de arbeidsmarkt voor inwoners stimuleren door te investeren in een stevigere verbinding tussen onderwijs, ondernemers en overheid. Hiervoor versterken wij het accounthouderschap, investeren wij in scholing, ontwikkelen wij leerwerkcentra, werken wij aan sociale impact en benutten wij de grensregio, samen met de ons omringende gemeenten, het onderwijs, ondernemers en andere overheden. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De gemeenteraden van de voormalige gemeente Rijnwaarden en de voormalige gemeente Zevenaar hebben ingestemd met het raadsvoorstel " toekomstige uitvoeringsstructuur participatiewet". De raden besloten onder andere tot het ontwikkelen van een gezamenlijke agenda werk en economie. In raadsinformatiebrief 2018-34 hebben wij u geïnformeerd over de gezamenlijke agenda en ook in de gebruikelijke rapportages hebben wij u geïnformeerd over de voortgang. De agenda werk en economie wordt verder uitgewerkt in de Liemerse ambassade. Los van de Liemerse ambassade liep een pilot met UWV. Doelstelling is om cliënten van UWV eerder te begeleiden, zodat wellicht bijstand vermeden kan worden. De pilot was gestart maar is inmiddels gestopt omdat de resultaten die we hadden verwacht niet konden worden verwezenlijkt. Het aantal cliënten dat kon worden aangeleverd dat paste bij de pilot, bleek te beperkt. Overigens verloopt de samenwerking met UWV, WSP en andere actoren prima. | ||||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | Jaar realisatie | 2022 | ||
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met alle inwoners van onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Niet geheel volgens plan | Niet geheel volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
Begin 2019 zagen wij een beperkte doorstroom van statushouders voor huisvesting in onze gemeente. Inmiddels zijn er meerdere statushouders gekoppeld waarvoor de woningcorporaties passende huisvesting hebben gevonden of aan het zoeken zijn. Ondanks deze positieve ontwikkelingen en ondanks dat het Rijk de taakstelling voor de huisvesting van statushouders voor alle gemeenten in 2019 naar beneden heeft bijgesteld, is het onzeker of wij de taakstelling in 2019 halen. Dit heeft te maken met de opgelopen achterstand van 2018 die in 2019 moet worden ingehaald. In totaal moeten wij in 2019 41 statushouders vestigen. Met de woningcorporaties en Vluchtelingenwerk zijn wij in gesprek om deze achterstand in te halen. |
Voorstel raad
Bijsturing is niet aan de orde. Wij gaan er vanuit deze achterstand in te halen binnen de geplande periode. | ||
6.3.4 Uitvoeren Minimabeleid (inclusief schuldhulpverlening) | Jaar realisatie | 2019 |
Het gemeentelijk minimabeleid is gericht op het voorkomen en bestrijden van armoede en schulden. Schuldhulpverlening wordt laagdrempelig aangeboden. Inkomensondersteuning is er voor onze inwoners die voor langere tijd zijn aangewezen op een laag inkomen. Onze inkomensondersteuning is er op gericht om onze inwoners te laten participeren in de samenleving. De beste weg uit armoede is werk. Extra zorg en aandacht gaat in ons beleid uit naar chronisch zieken, kinderen en ouderen. |
Stand van zaken | Rek. 2018 | 1e VGR | 2e VGR |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De nieuwe beleidsnota armoede en schuldhulpverlening is begin dit jaar vastgesteld door uw gemeenteraad. Hierin zijn de kaders opgenomen voor het beleid van de komende jaren. Met onze maatschappelijke partners hebben wij de uitvoering opgepakt. Hiervoor zijn in de kadernota 2018 middelen opgenomen. De pilot Schuldenvrij Zevenaar is begin 2019 gestart. Doel hiervan is dat mensen met schulden eerder worden geholpen en niet in een minnelijke of wettelijke regeling schuldhulpverlening terecht komen. In de eerste helft van 2019 zijn 50 huishoudens ondersteund. In de tweede helft van 2019 zijn wij gestart met de pilot Bewindvoering-Budgetbeheer. |