2e Voortgangsrapportage 2019

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wat doen we?

Naam activiteit

Status 2018

Status 1e VGR

Status 2e VGR

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

8.2.1 Herinrichten BAT-terrein

8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith

8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties

8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2021

Voor 2021 zijn wij gereed voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast in het procesplan implementatie Omgevingswet. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit.
De Omgevingswet raakt de gehele organisatie.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Niet geheel volgens plan

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

We geven sinds 2019 meer intensief uitvoering aan de routekaart om te komen tot een goede invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2021. We hebben organisatiebreed meerdere sessies georganiseerd en u bent in een informatieve bijeenkomst bijgepraat. We voeren momenteel een impactanalyse uit wat er concreet moet gebeuren in aanloop naar de invoering op 1 januari 2021. De werkgroepen gaan nu verder aan de slag met het in beeld brengen van de gevolgen voor de organisatie en processen en de keuzes die daarbij moeten worden gemaakt. We rollen de pilots verder uit. We sluiten aan bij de processen van participatie en cultuurverandering (Zevenaar Verbindt!).
Op basis van de nieuwe versie van de rekentool van de VNG en de inzichten van de werkgroepen hebben wij het kostenoverzicht geactualiseerd. Het bedrag uit de eerder uitgevoerde versie van de rekentool blijft gehandhaafd. In 2019 maken we gebruik maken van het bedrag dat voor de invoering is opgenomen in de begroting.

8.2 Stedelijke vernieuwing

8.2.1 Herinrichten BAT-terrein

Jaar realisatie

2019

In 2018 zijn wij gestart met de herinrichting van het BAT-terrein. Het betreft een herstructurering van een bedrijventerrein. Dit biedt een kans om woningbouw te realiseren op een strategische plek bij de binnenstad, het treinstation en aan het landgoed. Met de huidige invulling is het gebied niet toegankelijk en vormt het een barrière in de stad. Door de herontwikkeling wordt het gebied toegankelijk en zo komt er onder meer een verbinding tussen het centrum en het landgoed en de groene wig.  Met de eigenaar stemmen wij de stedenbouwkundige opzet van de woonblokken en de openbare ruimte af. Uitgangspunt daarbij is dat het industriële karakter zoveel mogelijk behouden blijft.
Wij hebben begin 2018 het voorterrein aangekocht, een deel van de gronden achter Huis Rijck en rondom Hal 12. Hiermee kunnen wij versneld uitvoering geven aan de inrichting van het voorterrein voor Hal 12 en gemeentehuis.  De herinrichting van het voorterrein betekent een kwaliteitsslag voor onze gemeentelijke panden en een upgrade van de Kerkstraat. Het terrein achter Huis Rijck wordt deels ingezet voor de verkoop van Huis Rijck. Het overige deel vullen wij in met (fiets)parkeren en andere voorzieningen ten behoeve van Hal 12 en gemeentehuis. Voor de herinrichting van deze gronden moeten wij bovengronds en ondergronds maatregelen treffen.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De fietsenstalling hebben wij inmiddels gerealiseerd met uitzondering van de nog aan te brengen beplanting en zonnepanelen op het dak.  Voor wat betreft het voorterrein van de BAT-locatie hebben wij een schetsontwerp opgesteld die we verder gaan uitwerken in samenspraak met aanwonenden en belanghebbenden. Na deze verdiepingsslag maken wij een kostenraming. De middelen hiervoor zijn gereserveerd via de Kadernota 2018. Een kredietvoorstel leggen wij in het najaar 2019 aan de raad voor.

8.3 Wonen en bouwen

8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar

Jaar realisatie

2020

Herontwikkelen van de locatie van de voormalige schoolgebouwen van het Liemers College aan het Vestersbos in Zevenaar.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Niet geheel volgens plan

Niet geheel volgens plan

Bijsturing raad

De opgave is herontwikkeling van de voormalige schoollocatie Vestersbos 4 in Zevenaar ten behoeve van woningbouw. Hiertoe is een voorbereidingskrediet beschikbaar. Eind 2020 moeten voorbereidende onderzoeken klaar zijn. Voor deze locatie overwegen we nu ook de ontwikkeling van een Integraal KindCentrum in combinatie met woningbouw. De voorbereiding is in afwachting van definitieve besluitvorming on hold gezet. Bij de vaststelling van het Integraal Huisvestingsplan later dit jaar wordt de keuze duidelijk. Daarna kunnen we voortborduren op de variant en kunnen we de feitelijke (gedeeltelijke) sloop en nieuwbouw uitwerken en voorbereiden. Voor fysieke investeringen zoals sloop en bouwrijp maken is t.z.t. een aanvullend krediet nodig.

Voorstel raad

Op basis van definitieve keuze de planning bijstellen.

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Jaar realisatie

2019

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Er ligt een concept kwalitatief afwegingskader woningbouw waarmee wij meer flexibel kunnen programmeren. Hiermee kunnen wij uitvoering geven aan de Woonvisie en de Liemerse Woonagenda. Dit afwegingskader is gebaseerd op bestaand beleid uit de Woonvisie en de Liemerse Woonagenda, op analyse van woningmarktonderzoeken en op uitkomsten van individuele gesprekken en bijeenkomsten met stakeholders. Stakeholders zijn hierbij: corporaties, ontwikkelaars en makelaars. De uitkomsten zijn verwerkt in het concept afwegingskader. Op 10 april 2019 is er een informatieve raadsbijeenkomst gehouden, waarbij naast raadsleden ook onze stakeholders vanuit het woonveld aanwezig waren. Op basis hiervan is het concept verder aangescherpt. Wij stellen het definitieve afwegingskader in 2019 vast.  

8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith

Jaar realisatie

2020

Om te komen tot  een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000 voor fysieke investeringen en/of proceskosten.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Via een interactief proces met de omgeving van de Markt Lobith (eigenaren, ondernemers, bewoners) werken we aan een ruimtelijk voorkeursmodel voor de toekomst van het centrum van Lobith. Naast de beschikbare subsidie van € 500.000 (Sterk Bestuur) hebben we een aanvullende subsidie voor proceskosten van afgerond € 35.000 (SteenGoed Benutten) gekregen voor onderzoek naar bijvoorbeeld parkeren en waterhuishouding. In juli 2019 hebben we het voorkeursmodel gepresenteerd aan de omgeving.

8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties

Jaar realisatie

2025

De woningbouwlocatie Groot Holthuizen is in ontwikkeling, waarbij oorspronkelijk werd uitgegaan van een uitgifte van 30 kavels per jaar. In 2016 en 2017 zijn verkoop en financiële doelstellingen ruimschoots gehaald wat aanleiding was om de uitgifte te versnellen. Voor de jaren 2018 en 2019 gaan we uit van een uitgifte van respectievelijk 65 en 55 kavels per jaar en de jaren daarna 40 stuks.  In 2018 is dit aantal ruimschoot gehaald. Er zijn in totaal maar liefst 124 kavels geleverd. De verhoogde doelstelling is daarmee behaald.

Op 4 juli 2018 heeft u besloten om de grondexploitatie Zevenaar Oost uit te breiden door het toevoegen van 155 woningen. Deze realiseren we in het buurtschap De Stede waarbij de deelexploitatie Het Hof is afgesloten waarmee 40 woningen zijn vervallen. Netto gaat het dus om een uitbreiding van 115 woningen. Een groot deel van de opgeleverde kavels in 2018 had betrekking op de Stede (86 stuks).

In het woningbouwplan Middag Oost zijn 14 woningen geleverd. Hier zal in 2019 gestart worden met de bouw.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In de Grex Groot Holthuizen is rekening gehouden met de levering van 55 kavels. Op dit moment zijn 25 kavels geleverd.

De verwachting is dat we dit jaar ruim 55 kavels zullen leveren. Dit hangt wel mede af van het exacte leveringsmoment van 2 grote deelprojecten in buurtschap de Stede van gezamenlijk 62 woningen.  De verwachting is dat deze projecten nog dit jaar worden afgenomen. Daarmee zouden we ruim boven het aantal van 55 gaan uitkomen.

Voor Babberich, Middag-Oost staat een 2e fase in de planning. Hier is in de grondexploitatie nog geen rekening mee gehouden. Bij de daadwerkelijk levering van deze gronden zal dit een positief effect hebben op de grondexploitatie voor Middag-Oost.

8.4 Handhaving

8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid

Jaar realisatie

2019

Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid.

Stand van zaken

Rek. 2018

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

We hebben invulling gegeven aan de formatie-uitbreiding behorende bij het vernieuwde handhavingsbeleid. Er vindt actief toezicht plaats op het gebied van de Wabo en APV/bijzondere wetten.
Er is er een toename in het aantal handhavingszaken en er vindt actief toezicht plaats op het gebied van hondenoverlast. Inwoners zijn betrokken (d.m.v. een inwonerspanel) om in beeld te krijgen waar prioriteit van toezicht gewenst is. De BOA’s zijn uitgerust met handhelds waardoor hun inzet effectiever en efficiënter plaatsvindt.
Verantwoording van inzet met betrekking tot toezicht en handhaving staat jaarlijks in een jaarverslag en uitvoeringsprogramma. Deze stukken sturen wij u ter kennisgeving toe in het derde kwartaal 2019.

Voorstel raad

Instemmen met het afronden van deze activiteit